20
آذر

چرا دستور حجاب فقط مخصوص بانوان است؟

✅ چرا دستور حجاب فقط مخصوص بانوان است؟

?علت اینکه در اسلام دستور پوشش اختصاص به زنان یافته است این است که میل به خودنمایی و خودآرایی مخصوص زنان است.

?از نظر تصاحب قلبها و دلها مرد شکار است و زن شکارچی، همچنان‌که از نظر تصاحب جسم و تن، زن شکار است و مرد شکارچی. میل زن به خودآرایی از این نوع حس شکارچی‌گری او ناشی می‌شود. در هیچ جای دنیا سابقه ندارد که مردان لباسهای بدن نما و آرایشهای تحریک کننده به کار برند.

?این زن است که به حکم طبیعت خاص خود میخواهد دلبری کند و مرد را دلباخته و در دام علاقه به خود اسیر سازد. لهذا انحراف تبرّج و برهنگی از انحراف‌های مخصوص زنان است و دستور پوشش هم برای آنان مقرر گردیده است.

? استاد مطهری، مسئله حجاب، ص۸۰




free b2evolution skin
28
اردیبهشت

عقیده آزاد است


نگاه متفاوت اسلامی و غربی به یک جمله: «عقیده آزاد است»

?در دموکراسی‌ها مسئله عقیده و فکر را اصلاً به کلی از متن زندگی و از رکن زندگی خارج کردند و به صورت یک امر فردی و شخصی درآوردند. خیلی اسم خوبی هم گذاشته‌اند: «عقیده آزاد است»!

?این «عقیده آزاد است» به مفهومی که این‌ها می‌خواهند بگویند، یعنی عقیده اساساً ارزشی ندارد؛ یک امر شخصی فانتزی است. یک کسی به این دل بسته و خوش است که می‌خواهد گاو بپرستد و تو خوش هستی به این که خدا را بپرستی. هیچ فرقی نمی‌کند. همان طور یک نفر خورش قرمه سبزی دوست دارد و دیگری خورش قیمه.

?ما اگر می‌گوییم عقیده آزاد است، به این دلیل است که عقیده را جبری نمی‌شود به مردم تحمیل کرد؛ چون عقیده انتخاب است؛ فرد باید با فکرش به یک اعتقاد برسد و بعد هم به آن، گرایش و ایمان پیدا کند.

?اگر می‌شد عقیده را هم به زور به کسی بدهند، می‌گفتیم عقیده هم باید اجباری باشد. مگر بهداشت و تعلیمات اجباری چه گونه است؟ چرا آنها که این همه روی دموکراسی تأکید می‌کنند، در مسئله تعلیمات اجباری هرگز یک ذره هم تردید به خودشان راه نمی‌دهند. اگر به آنها بگویید چرا آزادی‌اش را سلب می‌کنید، پاسخ می‌دهند آزادی‌اش را برای خیر و مصلحت خودش سلب می‌کنیم.

?از نظر ما این که عقیده باید آزاد باشد، نه به دلیل این است که عقیده یک امر شخصی فردی است و ارزشی ندارد -که آنها اصلاً مبنای فکرشان این است - بلکه به این دلیل است که عقیده «اجبار بردار» نیست، مانند ملکات فاضله. هیچ کس را با کتک نمی‌شود «امین» کرد. می‌شود با کتک جلوی دزدی را گرفت، یعنی آدمی که خٌلقاً دزد است، از ترس دزدی نکند؛ اما نمی‌شود با کتک، کاری کرد که ملکه امانت در او پیدا بشود.

? استاد مطهری، مقدمه‌ای بر حکومت اسلامی، ص۱۰۲-۱۰۰ (با تلخیص)

 


free b2evolution skin
7
فروردین

واقفیه

✅واقفیه نام گروهی از شیعیان است، که بر امامت امام موسی کاظم(ع) توقف کردند و از اعتراف به امامت امام رضا(ع) سرباز زده و معتقد بودند که امام کاظم(ع)، مهدی موعود است، که در غیبت به سر می‌برد و رجعت خواهد کرد. همچنین گروهی از شیعیان که بر امامت امام حسن عسگری(ع) توقف نموده و وی را مهدی موعود دانستند نیز واقفه گفته می‎شود.
اخبار و نصوص متعددی وجود دارند که تأکید می‌‏کنند علت توقف این گروه در امامت موسی بن جعفر(ع)، فریفته شدن به اموال و ثروت‏‌های فراوانی بود که در نزد آنان جمع شده بود و همچنین شبهه‏‌های اعتقادی که‌گاه در اثر القاء اندیشه‏‌های نو پدید و‌ گاه به سبب برداشت‏‌های نادرست از برخی مبانی و مصادر عقیدتی پدید می‌آمدند، در شکل‏ گیری و زمینه‏ سازی حرکت واقفیه مؤثر بودند.
️‏پس از شهادت حضرت موسی بن جعفر(ع)، با توجه به شرایط و موقعیت خاصّ حاکم بر این دوره، شیعیان و اصحاب آن حضرت در مسئله امامت و جانشینی ایشان به دو دسته تقسیم شدند:
?یک گروه که بخش اعظم شیعیان را شامل می‌‏شد، با توجه به وصیت امام(ع) و دلایل و شواهد کافی، امامت فرزند ایشان، علی بن موسی الرضا(ع) را پذیرفتند و وی را به عنوان امام هشتم تأیید نمودند. این دسته که بزرگان اصحاب امام کاظم(ع) را هم شامل می‌شد به نام قطعیه مشهور شدند.
?امّا گروه دیگری از اصحاب امام هفتم‏(ع) بنا به دلایلی، از اعتراف به امامت علی بن موسی الرضا(ع) و یا هر کس دیگری سرباز زده و در امامت حضرت موسی بن جعفر(ع) توقف کردند. آنان اظهار می‌داشتند که موسی بن جعفر(ع) آخرین امام است و کسی را به امامت تعیین نکرده و یا دست‏کم ما از آن آگاه نیستیم. این گروه که به سبب طرح عقاید مختلفی به چند شاخه قابل تقسیم هستند واقفیه نامیده شدند.
نام دیگر واقفیه ممطوره می باشد.
?منبع:
فرق الشیعه نوبختی، ج۱، ص۲۴۵


free b2evolution skin
5
فروردین

فرقه فطحیه

✅فرقه فَطَحیّه معتقدند که عبدالله پسر امام جعفر صادق(ع) ملقب به اَفطَح ،بعد از ایشان امام است.
پس از شهادت امام ششم شیعیان، پسر بزرگ وی، عبدالله، ادعای جانشینی امام را نمود.
او با نقل این روایت از قول پدرش که : «امامت هر امام به پسر بزرگ او منتقل می‌شود»، عده‌ای را دور خود جمع کرد.
ادعای او دوام چندانی نیافت و عبدالله هفتاد روز پس از شهادت امام صادق(ع) از دنیا رفت و چون فرزند و جانشینی نداشت، پیروان وی سرگردان شده، عموما به امامت امام کاظم(ع) بازگشتند و عمر این عقیده در همان ابتدای ظهور به پایان رسید.
برخی از بزرگان امامیه مانند بنی فضّال نیز به عبدالله گرویدند؛ ولی بسیاری از آنان در میانه راه و یا با مرگ وی از این مسیر بازگشتند.
منبع:
فرق الشیعه نوبختی، ج۱، ص۲۴۳


free b2evolution skin
5
فروردین

اسماعیلیه

✅اسماعیلیه نام فرقه دیگری است که معتقدند؛ بعد از حضرت امام جعفر صادق(ع) ،فرزندش اسماعیل امام است.
وگاه در بلاد مختلف به نام‌های گوناگون مانند باطنیه، تعلیمیه و..خوانده شده‌اند.
فرقه مشهور اسماعیلیه، همان باطنیه و تعلیمیه است.
بنابر اعتقاد اسماعیلیان، امام صادق(ع) در زمان حیات خودشان اسماعیل را به عنوان امام بعدی معرفی کردند.
اما اسماعیل در زمان حیات پدرش از دنیا رفت و مرگ اسماعیل قبل از به امامت رسیدن باعث به وجود آمدن تشتت و اختلاف در تعیین امام بعدی شد. برخی از این رو که اعتقاد داشتند سخن امام(ع) نباید تغییر کند، گفتند اسماعیل هنوز زنده است و روزی به عنوان قائم(عج) ظهور خواهد کرد. برخی هم از این بابت که معتقد بودند، امامت به استثنای حسن و حسین(ع) از طریق برادری منتقل نمی‌شود، به انتقال امامت از اسماعیل به فرزندش محمد روی آوردند.
برخی نیز قائل به بداء شده، و همراه با سایر شیعیان به امامت موسی بن جعفر(ع) معتقد شدند.
سلسله امامان شیعه اثنی عشری از طریق گروه اخیر ادامه می‌یابد.
منبع:
فرق الشیعه نوبختی، ج۱، ص۲۵۳


free b2evolution skin
3
فروردین

فرقه زیدیه

✅یکی دیگر از فرق معروف شیعه فرقه زیدیه هستند ،که قائلند پس از امام سجاد(ع)، پسرش زید امام است.
این فرقه در آغازین سالهای سده دوم هجری از بدنه عمومی شیعه جدا شد و در برابر دیگر شیعیان قرار گرفت.
زید، مردم را به تبعیت از کتاب و سنت و جهاد با ستمگران و حمایت از محرومان و اعطای به مستضعفان دعوت می‌کرد و درباره غنایم جنگی می‌گفت :
باید به عدالت قسمت شود و در رد مظالم اصرار فراوان داشت.این فرقه از دیگر فرق شیعه به تسنن نزدیکترند.
شهرستانی، در ملل و نحل، سه شاخه را در زیدیه ترسیم می‌کند؛
جارودیه : پیروان ابی الجارود (زیاد بن ابی زیاد) که به تعیین امام به دست پیامبر(ص) به نص بر اوصاف نه شخص، معتقدند.
?سلیمانیه : پیروان سلیمان بن جریر که اعتقاد به شورایی بودن امامت و جواز تقدم مفضول با وجود فاضل داشت.
?صالحیه و بتریه : پیروان حسن بن صالح بن حی و کثیر النوی الابتر که مثل سلیمانیه به شورایی بودن امامت قائل بودند، با این فرق که در ایمان یا کفر عثمان توقف می‌کردند.
?منبع:
فرق الشیعه نوبختی، ج۱، ص۲۴۳


free b2evolution skin
3
فروردین

فرقه کیسانیه

✅کیسانیه، پیروان مختار بن ابوعبید ثقفی هستند، که به یاری وی انتقام سختی از قاتلان سبط پیامبر(ع)، حضرت حسین (ع) گرفتند.
آنان، بعد از امام حسین(ع) به امامت محمد حنفیه معتقد شدند.
کیسانیه در تفسیر آیه《والتین و الزیتون و طور سینین و هذا البلد الامین》می‌گفتند :
کلمات این آیه بیانگر رموزی است، از جمله این که تین، علی(ع) است، زیتون حسن(ع)، طور سینین حسین(ع) و بلد الامین محمد حنفیه می باشد.
طرفداران این فرقه معتقدند که محمد نمرده و درکوه رضوی در حال حیات است، و موعود آخر الزمان، وی می باشد، که ظهور خواهد کرد.
این فرقه بعدها به دوازده فرقه تبدیل شدند.
در حال حاضر برای کیسانیه در سرزمین‌های اسلامی تابعینی ذکر نشده است.
منبع:
فرق الشیعه نوبختی، ج۱، ص۲۳۲


free b2evolution skin