24
مرداد

سرود میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها

 


کریمه آل پیمبر

سلاله موسی جعفر

کوثر زهرای مطهر

لاله باغ سرسبز تبارک

فاطمه عید میلادت مبارک

عالمه آل رسولی

دختر زهرای بتولی

گوهر دریای عقولی

لاله باغ سرسبز تبارک

فاطمه عید میلادت مبارک

پاره قلب مرتضایی

شافعه روز جرایی

خواهر حضرت رضایی

لاله باغ سرسبز تبارک

فاطمه عید میلادت مبارک

اختر نجمه ای به دامن

بیت ولایت ز تو گلشن

چشم رضا شد به تو روشن

لاله باغ سرسبز تبارک

فاطمه عید میلادت مبارک

شیعه رهین کرم تو است

بیت ائمه حرم تو است

فیضیه مرهون دم تو است

لاله باغ سرسبز تبارک

فاطمه عید میلادت مبارک

تویی تویی باب ولایت

شمسه عصمت و هدایت

جان دو عالم به فدایت

لاله باغ سرسبز تبارک

فاطمه عید میلادت مبارک





free b2evolution skin
24
مرداد

الفباى فرهنگ معصومه (ع)


بانوى کرامت ، تو آيت بزرگ خدايى که عارفان سترگ و عرشيان خاک نشين بر سنگ آستانه ات بوسه مى زنند .

مراجع عظام از مرقد مقدست نور و نيرو مى گيرند . غرورها همه در آستان قدسى ات غروب مى کند ، شاهان ، سر تسليم بر آستانه ات نهاده اند ،و دهها شاهزاده و وکيل و وزير ، به غلامى و چاکرى اين بارگاه بهشتى مى بالند . عالمان ، مفسران ، محدثان ، خطيبان ، محققان و نويسندگان ، صالحان ،صديقان و شهيدان هزاران ، هزاران ، در باغ بابلان تو نغمه سرايى دارند .

سلام اى کوثرستان سخاوت که از دست تو مى بارد کرامت الفباى فرهنگ معصومه (ع) را به خاک پاى تو تقديم مى دارم و اين ستايشنامه را شايسته ايوان بلند آينه ات نمى دانم .

- آ -
آدم در بامداد ميلادت به خويش مى بالد و آسمان را آذين مى بندد .
آواى زيباى -آزادي- از آستان بلندت به گوش مى رسد ؛ -آزادي- در زيارت تو به -استقلال- مى رسد . -پيروزي-چشم اميد به آسمان کرامت تو دوخته است . آفتاب آئينه دار طلعت توست . آرزوى زائرانت زيارت مهدى (عج) است . تو آب حيات تشنگان آئين خدايى و عالمه آل محمد (ص) .

- الف -
الفباى اسلام را شما به جهان آموختيد . ارمغان اخوت را از دارالايمان تو داريم . احسان و اخلاق وايثار را در حريم تو مى آموزيم و باغ ارم را در ساحل آستانت مى جوييم . درعصر انتطار ، فقيهان ، انديشمندان شهر تو را جانشين حجت خدا مى دانيم.

صفحات: 1· 2


free b2evolution skin
27
مهر

داستان مباهله


 

مدينه اولين باري است كه ميهماناني چنين غريبه را به خود مي‌بيند. كارواني متشكل از شصت ميهمان ناآشنا كه لباس‌هاي بلند مشكي پوشيده‌اند، به گردنشان صليب آويخته‌اند، كلاه‌هاي جواهرنشان بر سر گذاشته‌اند، زنجيرهاي طلا به كمر بسته‌اند و انواع و اقسام طلا و جواهرات را بر لباس‌هاي خود نصب كرده‌اند.
وقتي اين شصت نفر براي ديدار با پيامبر، وارد مسجد مي‌شوند، همه با حيرت و تعجب به آنها نگاه مي‌كنند. اما پيامبر بي‌اعتنا از كنار آنان مي‌گذرد و از مسجد بيرون مي‌رود هم هيأت ميهمانان و هم مسلمانان، از اين رفتار پيامبر، غرق در تعجب و شگفتي مي‌شوند. مسلمانان تا كنون نديده‌اند كه پيامبر مهربانشان به ميهمانان بي‌توجهي كند به همين دليل، وقتي سرپرست هيأت مسيحي علت بي‌اعتنايي پيامبر را سؤال مي‌كند، هيچ كدام از مسلمانان پاسخي براي گفتن پيدا نمي‌كنند.
تنها راهي كه به نظر مي‌رسد، اين است كه علت اين رفتار پيامبر را از حضرت علي بپرسند، چرا كه او نزديك‌ترين فرد به پيامبر و آگاه‌ترين، نسبت به دين و سيره و سنت اوست. مشكل، مثل هميشه به دست علي حل مي‌شود. پاسخ او اين است كه:

«پيامبر با تجملات و تشريفات، ميانه‌اي ندارند؛ اگر مي‌خواهيد مورد توجه و استقبال پيامبر قرار بگيريد، بايد اين طلاجات و جواهرات و تجملات را فروبگذاريد و با هيأتي ساده، به حضور ايشان برسيد.»
اين رفتار پيامبر، هيأت ميهمان را به ياد پيامبرشان، حضرت مسيحي مي‌اندازد كه خود با نهايت سادگي مي‌زيست و پيروانش را نيز به رعايت سادگي سفارش مي‌كرد.
آنان از اين كه مي‌بينند، در رفتار و كردار، اين همه از پيامبرشان فاصله گرفته‌اند، احساس شرمساري مي‌كنند. ميهمانان مسيحي وقتي جواهرات و تجملات خود را كنار مي‌گذارند و با هيأتي ساده وارد مسجد مي‌شوند، پيامبر از جاي برمي‌خيزد و به گرمي از آنان استقبال مي‌كند. شصت دانشمند مسيحي، دور تا دور پيامبر مي‌نشينند و پيامبر به يكايك آنها خوشامد مي‌گويد، در ميان اين شصت نفر، كه همه از پيران و بزرگان مسيحي نجران هستند،‌ «ابوحارثه» اسقف بزرگ نجران و «شرحبيل» نيز به چشم مي‌خورند. پيداست كه سرپرستي هيأت را ابوحارثه اسقف بزرگ نجران، بر عهده دارد. او نگاهي به شرحبيل و ديگر همراهان خود مي‌اندازد و با پيامبر شروع به سخن گفتن مي‌كند: «چندي پيش نامه‌اي از شما به دست ما رسيد، آمديم تا از نزديك، حرف‌هاي شما را بشنويم».
پيامبر مي‌فرمايد:
«آنچه من از شما خواسته‌ام، پذيرش اسلام و پرستش خداي يگانه است».
و براي معرفي اسلام، آياتي از قرآن را برايشان مي‌خواند.
اسقف اعظم پاسخ مي‌دهد: «اگر منظور از پذيرش اسلام، ايمان به خداست، ما قبلاً به خدا ايمان آورده‌ايم و به احكام او عمل مي‌كنيم.»
پيامبر مي‌فرمايد:


صفحات: 1· 2


free b2evolution skin
29
مهر

بزرگترین وظیفه پیامبر صلی الله علیه واله وسلم


ایشان در بخش دوم خطبه غدیر می فرمایند : ای مردم انچه بر من فرود امده

در تبلیغ آن کوتاهی نکرده ام همانا جبرئیل سه مرتبه بر من نازل شده از سوی سلام (پروردگارم که تنها او سلام است ) فرمانی  اورد که دراین مکان به پا خیزم وبه هر سفید وسیاه

اعلام کنم که علی بن ابیطالب (ع) برادر و وصی وجانشین من در میان امت وامام پس از من خواهد بود  وبه من هشدار داده که اگر انچه را که در حق علی (ع) نازل کرده  به مردم ابلاغ نکنم  وظیفه رسالتش را انجام  نداده ام  واو خود  امنیت از ازار واذیت  مردم را برایم تضمین کرده  والبته او بخشنده است  ( یا ایها الرسول بلغ  ما انزل الیک من ربک  وان لم تفعل  فما بلغت رسالته والله یعصمک من الناس .(مائده 67)

وظیفه خطیر پیامبر (ص) بیان تداوم  راه نبوی ازطریق ولایت علوی است که به منزله اکمال دین وباعث سعادت بشریت خواهد بود  گویی به همگان تذکر می دهد که ایمان وعبادت بدون ولایت وپذیرش امام معصوم کافی نیست  ودیندار واقعی کسی است که دین را با تمام جزئیات وکلیات ان بپذیرد  واز اعمال سلیقه شخصی انتخاب گزاره ای وتکه تکه کردن دین  خوداری نموده وانچه پیامبر برای انان اورده بپذیرند وگردن نهند تا به سعادت وکمال دنیا واخرت دست یابند

(کتابچه خلعت غدیر ص15)


free b2evolution skin
28
اردیبهشت

آداب اعتکاف

 

اعتکاف برنامه ای مهم برای خودسازی انسان است که او رادرطی چندروزازمظاهرفریبنده دنیا دورمی سازد.ودرجهانی دیگر روحانی ومعنوی غرق می کند.این سنت همچون دیگرسنتها وعبادتها مجموعه ای ازبایدها ونبایدها رابه همراه خود داردکه برگزیده ای ازاحکام آن رابیان می کنیم:


نیت اعتکاف:

بایستی به قصدقربت باشد ومعتکف قبل ازاذان صبح درمسجدحاضرباشد.


شرایط اعتکاف:

1.ازسه روزکمترنباشد 2.درمسجدجامع شهرباشد 3.دراین مدت ازمسجدخارج نشود.

 

زمان اعتکاف:

درماه مبارک رمضان وماه رجب درایام البیض فضلیت بیشتری داردوبهترین زمان برای اعتکاف ماه رمضان به ویژه دهه سوم است.

 

اجازه اعتکاف:

این افرادنمی توانند بون اجازه معتکف شوند:

1.زن بدون اجازه شوهر درصورتی که اعتکاف موجب ازبین رفتن حق اوباشد.

2.فرزندبدون اجازه والدین درصورتی که اعتکاف اوموجب اذیت و آزارآنان باشدصحیح نیست.

3.کسی که دراستخدام دیگری است مانند برخی از کارگران وکارمندان درصورتی که قراداداجاره به گونه ای است که منفعت اعتکاف رانیز دربر می گیرد.

 

روزه اعتکاف :

لازم نیست مخصوص اعتکاف باشد بلکه هر روزه ای که باشد صحیح نیست مثلاً درایام اعتکاف می تواند روزه قضا یا استیجاری به جا آورد.

 

محرمات اعتکاف:

استفاده ازعطریات وگیاهان خوشبو برای کسی که ازآن لذت می برد حرام است پس برای کسی که حس بویایی دارد اشکال ندارد.

- خریدوفروش بنابراحتیاط واجب هرنوع داد وستدی ماننداجاره ومضاربه حرام است.

- جدال دراموردینی و دنیوی برغلبه دیگری واظارفضل وبرتری براو.

- اشتغال برامور دنیوی درحال اعتکاف مانند خیاطی،نساجی،نقاشی،مطالعه وامثال آن اشکال ندارد.

- دراموری که برمعتکف حرام است تفاوتی بین شب وروزنیست.

 

خروج ازمسجد:

تنها دراموری خاص جایز است ومصالحی عام چون اقامه نمازجمعه، تشییع جنازه،اقامه شهادت دردادگاه وعیادت بیماریانیازهای شخصی چون تهیه خوراک لازم و قضای حاجت ازمستشنیات شمرده است. .گاهی خروج ازمسجد واجب است همچون انجام غسل جنابت برای جُنب .


اگرمعتکف به جهت ضرورت ازمسجدخارج شداین امور راباید رعایت کند:

1.بیش از مقدارضرورت ونیاز بیرون مسجدنماند.

2.درصورت امکان زیرسایه ننشیند.

3.بنابراحتیاط واجب نزدیکترین راه را انتخاب کند.


قطع کردن اعتکاف :

در روزهای اول ودوم جایز است ولی پس ازتمام شدن دو روز  مانند روزسوم واجب می شود وقطع اعتکاف جایز نیست.


مبطلات اعتکاف:

- هرآنچه روزه راباطل می کند ،اعتکاف رانیزباطل می کند.

- اگربه جهت ضرورت خروج ازمسجدخارج شود به قدری نباشدکه صورت اعتکاف رابه هم بزند وخروج عمدی ازمسجد اعتکاف راباطل می کند.

- اگرمعتکف درحال اعتکاف خریدوفروش کرد گرچه اعتکافش باطل می شود،اما معامله اوباطل نیست.

- قضانمودن اعتکافی که باطل شده وزمان آن گذشته است به صورت فوری نیست ،گرچه بهتراست هرچه زودتر آن را قضاکند.



 


free b2evolution skin
28
اردیبهشت

اعتكاف

 

لغت اعتکاف ازکلمه «عکف» می باشداهل لغت برای این ماده معانی گوناگونی راذکرنموده اند ولی بادقت درکلام آنها می توان به این نتیجه رسیدکه همگی آنها تقریبا یک معنای کلی وجامع رادرنظر داشته اندمعنای لغوی اعتکاف عبارت است ازحبس بودن،و ازهمین معناست درنگ طولانی وهمراه دائمی چیزی بودن، چه آن شیء خوب باشدو چه بدمثل آنچه که در قرآن آمده که به کفارگفته می شودچیست این بتهایی که شما دربرابر آنها دائما زانو زده اید ودر جای دیگر می فرماید کفارو بت پرستان برابر بت های خودبه اعتکاف نشسته اندو معنای شرعی آن مکث طولانی برای عبادت وراز ونیازبا خدا درمسجد می باشد.

اما در میان تعریف موجود درخصوص اعتکاف بهترین تعریف راحضرت امام(ره) درتحریر الوسیله ارائه داده اندوآن اینکه: اعتکاف عبارت است ازماندن در  مسجدودرنگ درآن به قصد اینکه بندگی خدا نماید.آنچه از تعریف حضرت امام درباره ی اعتکاف آشکار است هدف از ماندن درمسجدفقط وفقط برای بندگی وعبودیت می باشد.و زمانی که بااین قصدونیت درمسجدحضورپیدا کنیم می توانیم بگوییم که معتکف شده ایم.

پس تنها ماندن در مسجدکافی نیست بلکه این ماندن باید همراه باانجام اعمال وعبادات خاص خودش باشدکه اعتکاف به خودی خودمستحب است ولی به وسیله ی نذر کردن واجب می شود.


free b2evolution skin
28
اردیبهشت

راز ونیازمعتکف

 

 مهدی جان!


برایت سفره ای ازگریه هاگسترده ام مولا!

به امیدی که می گویند می آیی به مهمانی…

 

شب خیزکه عاشقان به شب رازکنند

گرد در و بام دوست پروازکنند

هرجاکه دری است به شب دربندند

الّا در دوست را که شب بازکنند


free b2evolution skin