19
مرداد

شب قدر، شب ارتباط با خدا


جمعيت از خود بي‌خود شده است. چراغ‏ها خاموش است. در تاريكى صداى گريه و ناله از هر سو برمى‌خيزد. انگار اينها همان انسان‏هايى نيستند كه ساعتى پيش در كوچه و خيابان راه مى‏رفتند از بقالى و لبنياتى و نانوايى خريد مى‏كردند، گاهى بر هم اخم مى‏كردند و از يكديگر دلگير مى‏شدند. پيش خود هزار جور حساب و كتاب داشتند. انگار اينها از يك سياره ی ديگر آمده‏اند، از سياره ی عشق و دوستى؛ از سياره ی دل‌هاى نرم و آماده. از سياره‏اى كه در آن كسى به فكر مزه خورشتى كه با نان فردا شب خواهد خورد نيست. آنجا ديگر كسى به فكر بزرگى و كوچکى خانه، زيبايى و زرق و برق اتومبيل و لباس، تفاخر و رفاه و دنياطلبى نيست. اينها از كجا آمده‏اند كه اين‏طور ضجه مى‏زنند. اين‏گونه از خود بي‌خود مى‏شوند. شانه به شانه هم مى‏نشينند و تكان‏هاى شانه يكديگر را حس مى‏كنند. اينها از كجا آمده‏اند كه فضاى خاموش مصلى را با امواج آسمانى و عرشى خود به فضايى سرشار از نفس فرشتگان تبديل كرده است.

صداى آرام بخش مجرى مراسم، فريادها را به سكوت مبدل مى‏كند: گوش كن امشب فرض كن اينجا تنهايى، فرض كن هيچ كس جز تو نيست، تنهاى تنها. فرض كن در تنهايى قبر و در تاريكى قبر به خودت آمدى، يك عمر معصيت كردن، يك عمر خلاف اوامر الهى رفتار كردن، يك عمر جواب محبت‏هاى او را با بى اعتنايى دادن تمام شده است. حالا آوردنت اينجا در آرامگاه ابدى، جايى كه هيچ برگشتى نيست، هيچ فريادرسى نيست. جايى كه تو هستى و نتيجه ی اعمال تو كه به صورت مار و مور و عقرب به جانت مى‏افتد. اين تاريكى، همان تاريكى شب قبر است. فكر كن كه عذاب‏هاى الهى در راه هستند. تو را به جان على ‏(عليه السلام) كه امشب فرقش در محراب شكافته مى‏شود! اين محيط را فراموش كن.

«امشب چشم من به روى چيزهايى باز شد كه پيش از اين نمى‏ديدم، اگر هم جسته و گريخته، گاهى كسى در اين مورد حرفى مى‏زد، برايم خيلى مهم نبود. اما حالا حس مى‏كنم سبك شده‏ام، حس مى‏كنم پاك شده‏ام، حالا من هم مى‏توانم او را صدا بزنم.»

حالا يك نفر از تو مى‏پرسد شب‏هاى قدر چه كردى؟ از شب‏هاى قدر چه توشه‏اى برداشتى؟ وقتى درهاى رحمت ‏به رويت ‏باز بود، چرا استفاده نكردى؟ خدايا من امشب آمده‏ام كه بگويم اشتباه كردم. آمده‏ام بگويم نفهميدم، نمى‏خواستم با توى مهربان، مخالفت كنم. خدايا اگر قرار است امشب مرا نيامرزى، همين الان مرا از دنيا ببر. حالا قرآن‏ها را روى سر بگيريد. قرآن خيلى عزيزه. قرآن را روى سرهاى خود بگيريد و در تاريكى قبر فرياد بزنيد: الهى بك يا الله …

صداى جمعيت ‏يك بار ديگر اوج مى‌گيرد هيچ كس حال خود را نمى‏فهمد. هيچ كس به فكر وضع ظاهرى خود نيست. گويا در اين جمعيت هر كس در خلوت خود ناله مى‏كند؛ گويى هر كس از بدى اعمال خود ضجه مى‏زند.

اين جمله را هم گوش كن: تو را به جان آقايى كه مرغابى‏هاى خانه دخترش هم براى او اشك مى‏ريختند، گوش كن. مى‏خواهم در همين حالى كه دارى يك دعا بخوانم. خدايا اگر امشب در سرنوشت ‏يك‌ ساله ما مقدر كردى كه اين آخرين شب قدرى باشد كه آن را درك مى‏كنيم، خدايا كارى كن كه امشب، شب آمرزش ما باشد. شب بخشيده شدن گناهان ما باشد.


free b2evolution skin
19
مرداد

ارزش پنهان اين شب‌هاي ماه مبارك رمضان

پیوند: http://www.jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100819413289


امشب قرار است دل‌هايمان را دو پاره كنيم؛ پاره‌اي از آن را بفرستيم به شهر بي‌وفاي كوفه كه مردمش هيچ‌وقت با مولايمان علي(ع) همراه و همدل نبودند و رياكاري‌شان، آنها را واداشت تا سحر نوزدهم رمضان با ضربه شمشير، فرق علي(ع) را بشكافند؛ ضربه‌اي كه امشب حضرت امير را از پاي درمي‌آورد.

آري امشب پاره‌اي از دل ما در حرم مولايمان براي مظلوميت او مي‌گريد و پاره ديگرش به درگاه خداوندگار مي‌رود تا در شبي كه از هزار شب برتر است، در شبي كه شب «قدر» است، از خداي رحمان طلب مغفرت كند. امشب زمزمه يا الله، يارحمان، ياعماد، يا معين و… بر لبانمان جاري مي‌‌شود تا شايد كه زنگار از دلمان زدوده شود و چند صباح ديگر عمر را در سايه رحمانيت خداوند سپري كنيم. شب قدر از هزار شب برتر است، شب قدر شبي است كه علي(ع) بعد از سال‌ها تضرع به ديدار خداوندش رفته است، شب قدر شبي است…


free b2evolution skin
19
مرداد

اثرات دنیوی استغفار

اثرات دنیوی استغفار:
1:استغفار باعث حل مشکلات می شود:روایت شده است:مردى خدمت امام حسن مجتبى علیه السلام آمد و از قحطى و گرانى به آن حضرت شکایت نمود،پس حضرت به او فرمود:از خدا طلب آمرزش کن،و مرد دیگرى آمد و به آن حضرت از فقر و تهى دستى شکایت کرد،پس حضرت به او هم فرمود از خداوند جهت گناهان خود استغفار و طلب آمرزش نما،و مرد دیگرى آمد و به آن حضرت عرض کرد از خدا بخواه و دعا کن که خداوند پسرى به من لطف فرماید،پس به او هم فرمود:از خدا طلب آمرزش نما،پس ما«حضار مجلس»به آن حضرت عرض کردیم:مردانى چند خدمت شما آمدند و از گرفتاری هاى گوناگون شکایت داشتند و تقاضاى مختلفى نمودند و شما همه آن ها را به استغفار و طلب آمرزش امر فرمودى،پس حضرت فرمود:من این را از پیش خود نگفتم و همانا در این باره از فرموده خداوند در قرآن پند گرفتم و استفاده نمودم که خداوند فرموده:از پروردگار خود طلب آمرزش نمائید همانا او بسیار آمرزنده است تا آن که از آسمان بر شما باران پشت سر هم بفرستد و شما را به مال و ثروت ها و پسرها کمک و مدد فرماید،و براى شما باغ ها و نهرها قرار دهد«1»
2:استغفار باعث تواضع می شود:تواضع درختی است که میوه اش دوستى و جلب محبت دل ها است و میوه درخت تکبّر و خود برتربینى،کینه و عداوت و دشمن‏ سازى است،کسی که دوست دارد ریشه این درخت در دلش کاشته شود باید از درِ استغفار وارد شود همان گونه که از امام سجاد علیه السلام نقل شده است که حضرت فرمودند:
هر کس بگوید استغفر اللَّه و اتوب الیه بزرگی فروش و ستمگر نیست،بزرگى فروش کسى است که اصرار به گناه می ورزد و هواى نفسش بر او غالب است و دنیاى خود را بر آخرتش مقدم می دار«2»
3:استغار جلا دهنده قلب است:اگر سری به بازار مس گری زده باشید می بیند که افرادی با سیم های آهنی مشغول سفید کردن مس های زنگ خورده هستند،دل آدمی هم بر اثر گناهان مانند همین ظرف ها سیاه می شود و استغفار کردن می تواند آن را جلا دهد همان گونه که از رسول گرامی اسلام این گونه نقل شده است که حضرت فرمودند:
دل ها نیز مانند مس زنگ مى ‏گیرد،آن را به وسیله استغفار جلا دهید«3»
4:استغفار باعث ایمنی از مکر شیطان می شود:یکی از دشمنان واقعی هر انسانی شیطان می باشد.شیطان قسم خورده است که تمام تلاشش را می کند تا انسان ها را از راه راست منحرف سازد و او را به گمراهی بکشاند،حال خداوند برای انسان وسیله هایی قرار داده است که بتواند به وسیله آن ها در مقابل این دشمن قسم خورده مبارزه نماید یکی از این وسلیه ها استغفار می باشد،همان گونه که از رسول گرامی اسلام نقل شده است که حضرت فرمودند:
سه نفرند که از شر شیطان و لشکرش در امانند. ذکر گویندگان براى خدا: گریه‏ کنندگان از ترس خدا،استغفار کننده گان در سحرگاه«4»
استغفار..گل زیبا.
منابع:
1: عن الربیع بن صبیح، إنّ رجلا أتى الحسن علیه السّلام فشکا إلیه الجدوبة، فقال له الحسن علیه السّلام: إستغفر اللّه، و أتاه آخر فشکى إلیه الفقر، فقال علیه السّلام له: إستغفر اللّه، و أتاه آخر فقال له ادع اللّه أن یرزقنی إبنا، فقال علیه السّلام له: إستغفر اللّه، فقلنا أتاک رجال یشکون أبوابا و یسألون أنواعا فأمرتهم کلّهم بالاستغفار، فقال: ما قلت ذلک من ذات نفسی، إنّما اعتبرت فیه قول اللّه: اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّار**یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً**وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهاراً **«آدرس روایت:وسائل الشیعه ج 7 ص 177 و آدرس آیات:سوره نوح از آیه 10 تا 12»
2:قال علی ابن الحسین علیه السلام:مَنْ قَالَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ فَلَیْسَ بِمُسْتَکْبِرٍ وَ لَا جَبَّارٍ إِنَّ الْمُسْتَکْبِرَ الَّذِی یُصِرُّ عَلَى الذَّنْبِ الَّذِی قَدْ غَلَبَهُ هَوَاهُ فِیهِ وَ آثَرَ دُنْیَاهُ عَلَى آخِرَتِ«مستدرک‏الوسائل، ج5، ص402»
3:إِنَّ لِلْقُلُوبِ صَدَأً کصَدَإِ النُّحَاسِ فَاجْلُوهَا بِالِاسْتِغْفَارِ«بحارالأنوار، ج90، ص284»
4:َثَلَاثَةٌ مَعْصُومُونَ مِنْ إِبْلِیسَ وَ جُنُودِهِ الذَّاکِرُونَ لِلَّهِ وَ الْبَاکُونَ مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَغْفِرُونَ بِالْأَسْحَار«مستدرک‏ الوسائل، ج12، ص 146»

 


free b2evolution skin
19
مرداد

چگونه استغفار ميكنيم؟

يكي از اصحاب علي (ع) نقل مي كند: عربي خدمت اميرالمؤمنين(ع) آمد و عرض كرد:يا مولا من مردي عيالمند وفقير هستم و مالي كه زندگي مرا كفايت كند ،ندارم.حضرت فرمود:اي برادر چرا استغفار نمي كني تا حالت نيكو شود؟عرض كرد:زياد استغفار مي كنم ،اما تغييري در زندگي ام پيدا نشده است.حضرت فرمودند؛ خداي متعال ميفرمايد:

استغفروا ربّكم انّه كانَ غفّاراً يُرسل السماء عليكُم مِدراراً و يُمدِدكم باموال ٍو بنينَ و يَجعَل لكم جنّاتٍ و يجعل لكم اَنهاراً ” (1)

به درگاه خداوند توبه كنيد و آمرزش بطلبيد كه او بسيار آمرزنده است[استغفاركنيد] تا رحمت فراوانش را بر شما فرود آوردو شما را با ثروت و اولاد مدد فرمايد،و باغها و نهرهاي جاري به شما عطا كند.

يعني چون به گناه بودن بعضي از اعمالت آگاه نيستي استغفار تو ناقص است چون از آنها استغفار نمي كني. سپس فرمود: اينك به تو استغفاري مي آموزم كه اگر آن را بخواني خدا به تو وسعت رزق عطا مي كند. امام حسين(ع) فرمود:سال بعد اعرابي به خدمت حضرت آمد و عرض كرد :يا اميرالمؤمنين خداوند به من نعمت هاي زيادي عطا فرمود.آنقدر كه محلي براي نگهداريشان ندارم.
حضرت فرمودند:اي برادر عرب ،قسم به آن خدايي كه محمد(ص) را به نبوت برگزيد،بنده اي نيست كه با اين دعا به درگاه خدا استغفار كند ،مگر آنكه خداي متعال به بركت آن گناهانش را آمرزيده ،حوائجش را برآورده كند و به مال و اولادش بركت عطا فرمايد.

1-سوره نوح ،آيه 10


free b2evolution skin
16
مرداد

شهادت مولا


free b2evolution skin
16
مرداد

وصيت‎نامه حضرت علي (عليه‎السلام)

چشمان مولا بسته شد آهسته آهسته

دگر علی از دست این مردم شده خسته

 

وصيت‎نامه حضرت علي(عليه‎السلام): از وصاياى حضرت علي(عليه‎السلام) در واپسين دم حيات مى‎توان به وصيت گهربار ذيل اشاره نمود.

 

بسم الله الرحمن الرحيم


اين آن چيزى است كه على پسر ابوطالب وصيت مى‎كند: به وحدانيت و يگانگى خدا گواهى مى‎دهد و اقرار مى‎كند كه محمد بنده و پيغمبر اوست، خدا او را فرستاده تا دين خود را بر ديگر اديان پيروز گرداند. همانا نماز، عبادت، حيات و زندگانى من از آن خداست. شريكى براى او نيست، من به اين امر شده‎ام و از تسليم شدگان اويم .

 

فرزندم حسن! تو و همه فرزندان و اهل بيتم و هر كس را كه اين نوشته من به او رسد را به امور ذيل توصيه و سفارش مى‎كنم :

 

1- تقواي الهى را هرگز از ياد نبريد، كوشش كنيد تا دم مرگ بر دين خدا باقى بمانيد.

 

2- همه با هم به ريسمان خدا چنگ بزنيد، و بر مبناى ايمان و خداشناسى متفق و متحد باشيد و از تفرقه بپرهيزيد، پيغمبر فرمود: اصلاح ميان مردم از نماز و روزه دائم افضل است و چيزى كه دين را محو مى‎كند، فساد و اختلاف است .

صفحات: 1· 2


free b2evolution skin
16
مرداد

مراسم شب های قدر

باسمه تبارک و تعالی

شب قدر، شب فرخنده فرود آمدن قرآن؛ شب قدر، شب فرود آمدن هماره فرشتگان؛شب قدر، شب آوردن امور و تعيين تقديرها؛شب قدر، شبی که از هزار ماه بهتر است و برتر؛ شب قدر، شبی که لحظه هايش آکنده از رحمت است و سلام؛ شب قدر، شبی که بايد احيا گرفت و به طهارت جان پرداخت؛ شب قدر، شبی که بايد بيدار ماند و به راز و نياز نشست و ديدار جست؛ شب قدر، شبی که بايد در عاشقی ثابت قدم بود و در طلب کوشيد؛ شب قدر، شبی که در سپيده دم آن، از محراب مسجد کوفه گلبانگِ امير مؤمنان علی(ع) در ملکوتِ اعلا پيچيد که:

«به خدای کعبه سوگنـد، رستگار شدم»

و خونين روی، به پيشگاه حضرت حق سجده آورد و به وصالش باريافت و عاشقانش را سوگوار ساخت.


برنامه مراسم ‌احيای شب‌های قدر و سوگواری شهادت حضرت امام علی(ع) در مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها

 

تــلاوت قرآن توســط خانم جعفری ساعت 23

قرائت دعـــای جوشن کبيــــر واعمال وارده ساعت 23:10تا 1

برگزاری نماز قضا 3 شبانه روز به صورت نماز جماعت ساعت 1تا2

سخنرانی توسط اساتید حوزه ساعت 2تا2:45

اساتید سخنران به ترتیب روزها سرکار خانم حسینی قمی،سرکار خانم ساروخانی،سرکار خانم نخعی

مرثيه سرايی شهادت حضرت امام علی(ع)  ساعت 2:45تا3

مراسم پايانی و قرآن برسرگرفتن ساعت 3تا3:30


زمان: سه شنبه 17 مرداد برابر با 7 آگوست

پنجشنبه 19 مرداد برابر با 9 آگوست

و شنبه 21 مرداد 1391 برابر با 11 آگوست 2012


free b2evolution skin