8
مرداد

تربیت به کمک کتابها

? کتاب و کتاب‌خوانی چگونه به ما در رشد فرزندانمان کمک می‌کند؟

? همان‌طور که می‌بینم سرگرمی‌های دیجیتال انگار دارد کودکی کردن را از نسل خردسال امروز می‌دزدد. وابستگی بچه‌های امروز به بازی‌های دیجیتال و موبایل و تبلت نتیجه‌ای جز، سرخوردگی شادی واقعی در درون بچه‌ها و عدم تخلیه انرژی در آن‌ها، دوری از اجتماع و رشد مهارت‌های دستی در آن‌هاست. برای نجات از این تنگنا بهترین راه‌کار، دوستی بچه‌ها با کتاب‌خوانی و یا مفاهیمی است که از کتاب‌های خوب یاد می‌گیرند.

? قد کشیدن با کتاب
عادت به کتاب‌خوانی بچه‌ها را صبور و اهل فکر می‌کند و این ویژگی‌های اخلاقی، پای خیلی از صفت‌های خوب دیگر را هم در زندگی آینده آن‌ها باز می‌کنند. کتاب‌ها قدرت دارند تا رفتارهای تکانشی مثل عجول بودن و پرخاشگری را در بچه‌ها کم کنند. جالب‌تر اینکه بچه‌های کتاب‌خوان کم‌کم باورشان می‌شود که مثل شخصیت‌های کتاب‌هایشان فرد مهمی هستند، بنابراین عزت‌نفسشان بالا می‌رود و انجام دادن کارهای بی‌ارزش را در حد خودشان نمی‌بینند. سخن رهبرمان هم در باب این موضوع خواندنی است:
? “قصه‌های خوب، سازنده‌ی شخصیت کودک است. همان قصه‌های قدیمی را که ما از مادر خودمان، از مادربزرگ و یا از پیرزن دیگری در کودکی شنیده‌ایم، امروز که مرور می‌کنیم، می‌بینیم در آن‌ها چقدر حکمت وجود دارد! ۱۳۷۷/۲/۲۳”

⁉️ کی؟ کجا؟ چطوری؟
با این راه‌کارهای ساده می‌توانید قدم‌های کوچک اما مهمی را در راستای تربیت کودکان با کتاب و کتاب‌خوانی بردارید:
? شما در خانه کتابخانه دارید؟ حتی محل قرار دادن کتابخانه هم در خانه مهم است. محلی که زیاد دیده شود و به‌آسانی بشود از آن کتاب برداشت.
? تربیت با کتاب را از روزهای قبل از تولد و خریدهای سیسمونی شروع کنید. مأنوس بودن مادر باردار با کتاب ؛لذت کتاب‌خوانی را به فرزند هم منتقل می‌کند.

? صفر تا دوسالگی درست همان زمانی است که باید مفاهیم انواع کتاب‌ها را در گوش بچه‌ها زمزمه کرد زیرا در این سن کودک در حال ضبط و ذخیره لغات جدید است. ولی هرچه متن و شعر کوتاه‌تر، ریتم دار و تکراری باشد بهتر است.
? دو تا چهارسالگی؛ که ویژگی استقلال‌ و جستجوگری در بچه‌ها گل می‌کند، همان زمانی است که کتاب‌ها هرچه بیشتر تصویر داشته باشند برای کودکان جذاب‌ترند. اجازه دهید متن کتاب‌ها ساده باشند تا بچه‌ها به کمک شما سؤال‌هایی که از شما می‌پرسند داستان‌ها را کشف کنند.
? چهارتا شش‌سالگی بهترین زمان است برای اینکه شما فرصت خرید کتاب را به بچه‌ها بدهید. در این سن شما وقت دارید تا از به کمک کتاب‌ها انواع روش‌های بازی، اجرای نمایش و ساخت کاردستی و …را با کودکتان یاد بگیرید. با این شیوه‌ها می‌توانید کتاب‌ را نزد بچه‌ها محبوب کنید اثرات مثبت آن را تا سال‌ها در ذهن بچه‌ها زنده نگه‌دارید.
? #مهارتهای_زندگی
#کودکان


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...