1
اسفند

تمرین کنترل ذهن

 

?قدرت ذهنیِ انسان از اینجا آغاز می‌شود: «به چیزی که نمی‌خواهی، ذهنت سراغش نرود و به چیزی که می‌خواهی، ذهنت را روی همان متمرکز کنی» این بزرگترین منشأ قدرت در روح انسان و آغاز قدم‌هایی است که انسان به‌سوی رشد و کمال برمی‌دارد.

?البته قبل از این هم می‌توان مقدّماتی برای رسیدن به قدرت ذهنی در نظر گرفت؛ مثل سبک‌زندگیِ درست و برخی رفتارهایی که انسان باید انجام بدهد یا انجام ندهد؛ مثلاً اینکه انسان نباید هرزه‌چشمی و هرزه‌گوشی کند؛ یعنی نباید هر چیزی را گوش بدهد که ذهنش به‌سمت هر فکری برود.

?اسلام اصلی‌ترین برنامه‌اش یعنی نماز را برای تمرین کنترل ذهن گذاشته است. اصلِ اصلِ نماز این است که «به چی نیندیشی و به چی بیندیشی؟»

?اگر ذهن انسان تربیت نشود، غالباً دربارۀ امور منفی فکر می‌کند. ذهن را باید تربیت کرد؛ یک وجهِ این تربیت، منصرف‌کردن ذهن از امور بد است، وجه دیگرش، متوجّه‌کردن ذهن به امور خوب است.

?به چه چیزهایی نباید بیندیشیم؟ هر چیز بدی دربارۀ گذشته و آینده! باید ذهن را از آینده‌اندیشیِ بد که موجب نگرانی می‌شود و از گذشته‌اندیشیِ بد که موجب حسرت می‌شود، بازداشت.

?اگر قدرت ذهنی نداشته باشی، در اثر صفات خوبی مثل «کمال‌طلبی» و«خوف از خطر» ذهنت به‌طور خودکار سراغ امور منفی می‌رود. از یک‌طرف، چون کمال‌طلب هستی، نقص‌هایت تو را اذیت می‌کند. از طرف دیگر، چون می‌خواهی خودت را از خطرها نجات بدهی و دنیای اطراف پُر از عوامل خطر است؛ لذا دچار ترس و نگرانی می‌شوی.

?علیرضا پناهیان


free b2evolution skin
5
بهمن

رفع تنبلی کودک

????
? رفع تنبلی در کودکان دبستانی (1)

? برای رفع تنبلی در کودکان دبستانی به این چند نکته توجه داشته باشید:

? ۱ ـ ایجاد انگیزه
ایجاد انگیزه باید به‌نحوی باشد که کودک را در رسیدن به هدفش یاری نماید. ابتدا بایستی هدف‌های آسانی برای آن‌ها درنظر بگیریم که با تلاش اندکی موفق بشوند، سپس رغبت‌های جدیدی در آن‌ها به‌وجود بیاوریم.

? ۲ ـ رفع مشکلات
باید در رفع محرومیت اقتصادی، فرهنگی، عاطفی و دیگر مشکلات کودک تلاش کرد و بهتر است کمک کردن به او غیرمستقیم باشد تا یاد بگیرد خودش مشکلاتش را حل کند.

? ۳ ـ تقویت پایه تحصیلی
بعضی از کودکان به‌علت عقب‌افتادگی درسی قادر به انجام تکالیف نیستند، مثلا دانش‌آموز کلاس چهارمی که ضرب و تقسیم نمی‌داند، نمی‌تواند مسائل ریاضی خود را حل کند لذا از خود کوششی نشان نمی‌دهد و کم‌کم جزء کودکان کم‌کار و تنبل به‌شمار می‌آید. برای این دسته از کودکان باید زمانی اختصاص بدهیم تا از همکلاسی‌های خود عقب نیفتند و همچنین پایه‌های قبلی را نیز جبران کند.

????


free b2evolution skin
3
بهمن

مصونیت فرزندان

? ? ? ?
? آسیب های ناخواسته تربیتی، ابزار واکسینه کردن فرزندان

? وقتی خانه فضایش باز بود و فرزند توانست بیاید و راحت حرفش را بزند و درد دل کند، وقتی من آخرین کسی نبودم که از مشکلات او باخبر می‌شود، یک مسئله منفی، می‌تواند به یک موضوع گفت‌وگو تبدیل شود و آرام‌آرام به جای تأثیر منفی، با باز شدن و فهم پیدا کردن فرزندم نسبت به موضوع، تأثیر مثبت بگذارد و باعث مقاوم شدن او در برابر آفت‌ها شود.

? پس خانواده میتواند محیط مصونیت‌سازی باشد و فرزند را حتی برای صحنه‌های سنگین‌تر و میکروب‌های مقاوم‌تر آماده کند.

#نکات_تربیتی_بزرگان
#استاد_غنوی
#خانه_خانواده_تربیت
? ? ? ?

 


free b2evolution skin
1
بهمن

چگونه فرزند خوب داشته باشیم

? ? ? ?
? توجه به ویژگی‌های تبار و خاندان همسر

?تربیت فرزند؛ پیش از تولد
امام صادق(ع) می‌فرمایند:
«تَزَوَّجُوا فِي الْحُجْزِ الصَّالِحِ فَإِنَ الْعِرْقَ دَسَّاسٌ»

? «با همسری که در خاندان سالم است ازدواج کنید چراکه ویژگی‌های آنان از طریقِ ترشحات بدن، بدون این‌که متوجه شوید، به فرزندان‌تان سرایت می‌یابد.»

? همان‌گونه که در بالا ذکر شد، نه فقط ویژگی‌های همسر، بلکه ویژگی‌های تبار و خاندانِ او نیز به فرزندان منتقل می‌شود.

? به ‌همین‌خاطر حضرت علی(ع) هنگام برگزیدنِ مادر حضرت عباس(ع) از برادرشان عقیل، که نسب‌شناس بوده است، می‌خواهند همسری برای‌شان پیدا کنند که از نسل پهلوانان شجاع و سوارکاران قهّار باشد.

? شما نیز احتمالاً در اطرافیان‌تان دیده‌اید که خصوصیات بعضی اشخاص، نه به پدرشان شبیه است و نه به مادرشان، بلکه به دایی، پدربزرگ یا یکی از اقوام دورشان شباهت دارند. این مسأله در علم ژنتیک نیز به اثبات رسیده است.

? بنابراین اگر می‌خواهیم ویژگی‌های مطلوبی در فرزندان‌مان پررنگ باشد، باید پیش از ازدواج به فکر باشیم و یکی از ملاک‌هایمان برای انتخاب همسر، وجود آن ویژگی‌های مطلوب در قوم و تبار همسر آینده‌مان باشد.
? ? ? ?



free b2evolution skin
30
دی

تربیت دختران

فرصتی که مردها نباید از دست بدهند

گوش کنید


free b2evolution skin
2
خرداد

تبلیغ حجاب

استدلال یک مسیحی برای حجاب


free b2evolution skin
16
اردیبهشت

عاق والدین


روزی با مرحوم پدر (علّامۀ طهرانی) سوار تاکسی شدیم و به مسجد می‌رفتیم؛ رانندۀ تاکسی همین‌طور ابتداءاً از آقا سؤال پرسید :

? چرا من به هر کاری دست می‌زنم به بن بست میرسم، با این‌که شرائط این کار همه مهیّا بوده مانعی هم نیست ولی باز به بن‌بست می‌رسم؟

? تعبیر خود راننده این بود که می‌گفت من مثل کلاف سردرگم شدم؛ تاکسی نو خریدم مشغول کار شدم باز ضرر می‌کنم.

? آقا فرمودند: پدر و مادرت از تو راضی هستند؟
گفت: نه! راضی نیستند؛ من اصلاً نمی‌خواهم که آن‌ها را ببینم، بیست سال است که ما با هم اختلاف داشته و رفت و آمدی نداریم.

? آقا فرمودند: تنها راه درست شدن کار شما این است که پدر و مادر را از خود راضی کنی؛ راه منحصر به این است.

? عاقّ والدین این طور است که نه تنها برای انسان ضیق و تنگی و قبض می‌آورد که کار دنیایی انسان نیز به هم می‌ریزد.

? سیدمحمدصادق حسینی طهرانی (فرزند علامه طهرانی)

 


free b2evolution skin