26
خرداد

دانش تبلیغ دین


چگونه با «مدیران سیاسی جامعه» سخن بگویم؟

?#اصول_و_مبانی_تبلیغ | ⭕️ بخش #دوم: اصول مربوط به «پیام گیرنده و مخاطب»

4⃣ایجاد زمینه برای پذیرش حق و «درک موقیعت های مخاطره آمیز مخاطب» (از قبیل رفع فقر و تالیف قلوب)

?مبلغ، برای تذکر به مدیران، نکاتی را باید رعایت کند که حاکی از درک موقعیت قدرت مدیران است. خداوند به موسی و هارون فرمود زمانی که سراغ فرعون می روید با نرمی سخن بگویید:«فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشى»(طه، 44). چرا خداوند به موسی فرمود با زبان نرم با فرعون حرف بزن؟ چون فرعون طغیان کرده، نباید با تحکم با او سخن گفت. [درک موقعیت مخاطره آمیز مخاطب]

?در روایات فرمود:«هر مدیری را زیر دستش اذیت می کند؛ رَسُولُ اللَّهِ ص ثَلَاثَةَ إِنْ لَمْ تَظْلِمْهُمْ ظَلَمُوكَ السَّفِلَةُ وَ زَوْجَتُكَ وَ خَادِمُكَ.»(خصال، ج1، ص86). مدیران زمانی که این روایت را از مبلغ می شنوند، احساس می کنند مبلغ، او را درک می کند. بعد از این می توان از رعایت زیردستان با آنها سخن گفت و آنان راحت تر می پذیرند.

?یا می خواهید به مدیران بگویید با تواضع برخورد کنید، قبل باید به او گفت البته تواضع همیشه به این نیست که خاکی و افتاده حال برخورد کنید. گاهی اقتضاء مدیریت برخورد با ابهت است.امام علی ع می فرماید:« صاحب منسب، زمانی که موضوعات را با دقت بررسی کند، تواضع کرده است؛ إِذَا تَفَقَّهَ الرَّفِيعُ تَوَاضَع»(غرر، ص285).

?مثلا خطاب به آنهایی که از طرف ما با آمریکا مذاکره می کنند. می توان از باب درک مخاطب گفت باید به مذاکره کنندگان حقوق مضاعف داد، زیرا آنان با وحشی ها مذاکره می کنند. و باید حق تحوش دریافت کنند. با این ادبیات به سیاسیون گفته می شود که ما شرایط شما را درک می کنیم.

? علیرضا پناهیان

 


free b2evolution skin
نظر از: یادگاری [عضو] 

با سلام و ادب خدا قوت..عيد بندگي بر شما مبارك.

1397/03/28 @ 07:55


فرم در حال بارگذاری ...