2
مرداد

جایگاه فقروثروت درنهج البلاغه

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 :LatentStyles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true” DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″> ideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″ />


بیانات حضرت امیر المومنین در نهج البلاغه در  تعدیل و ساماندهی اقتصادی جامعه بسیار مورد توجه است و همانطور که بزرگان فرموده اند در هر زمینه ای که بنگری ، امام علیه السلام را بهترین دانشمند در آن زمینه می یابی ،در زمینه اقتصادی نیز به واقع این گونه است.

و قال علیه السلام لابنه محمد بن الحنیفه :” یا بنی انی اخاف علیک الفقر فاستقد بالله منه ، فان الفقر منقصة للدّین ، مدهشة للعقل داعیة للمقت ، ای فرزند من ، از تهیدستی بر تو هراسناکم ، از فقر به خدا پناه ببر که همانا فقر دین انسان را ناقص و عقل را سرگردان و  عامل دشمنی است ( برانگیزاننده خشم است )

این سخن امیر المومنین را در راستای فرمایش پیامبر اکرم (ص) می توان قلمداد کرد که فقر را دیوار به دیوار کفر معرفی کرده اند چرا که چه بسا انسان فقیر در پی کسب روزی به حرام بیفتد و دین خود را بر باد دهد . امام علی علیه السلام در جایی دیگر به آثار اجتماعی فقر و ثروت می پردازند

و قال علیه السلام :” الغنی فی الغربة وطنِِ والفقر فی الوطن غربة”

دارایی در غربت وطن و میهن است و بی چیزی در وطن غربت است.


دارایی و تنگدستی  علاوه بر آثار فردی ، آثار اجتماعی هم دارد یکی از آثار اجتماعی ثروت این است که ثروتمند به هر کجا برود احساس غربت نمی کند زیرا به سبب مال و ثروتش مردم به او نزدیک می شوند اما انسان فقیر ناداری اش باعث می شود تا دوستان و نزدیکانش او را تنها بگذارند و رهایش کنند

با توجه به آموزه های دینی ، ملاک ارزشمندی انسان ها ، مال و ثروت نیست و امام هم در صد د نیستند که ثروت را پایه زندگی انسان بیان کنند چرا که امام در خطبه 192 ، پیامبران الهی را اینگونه وصف می کنند:

“و لکن الله سبحانه جعل رسله اولی قوةِ فی عزائمهم وضعفة فیما تری الا عین من حالاتهم مع قناعة تملا القلوب والعیون غنی …”

“در صورتی که خداوند پیامبران را با عزم و اراده قوی  گرچه با ظاهری ساده و فقیر مبعوث کرد با قناعتی که دل ها و چشم ها را پر سازد اگر چه فقر و نداری ظاهری آنان چشم و گوش ها را خیره سازد” .

بلکه امام از یک واقعیت اجتماعی و انسانی پرده برداشته اند. از طرفی تحمل فقر و تهیدستی برای بسیاری از افراد جامعه قابل قبول نیست  و موجب بزهکاری و طرد افراد از جامعه می شود.



free b2evolution skin
26
خرداد

فدایی رهبر

 

آقا جان! امشب روی صحبتم با شماست. چقدر دل نشین است صحبتی که مخاطب شما هستی. چه آرامش بخش است تصور لبخند زیبایت! چه با خشوع این حماسه را به مردمت تبریک گفتی… ومن آرام زیر لب خواندم

تو که یک گوشه ی چشمت غم عالم ببرد

حیف باشد که تو باشی و مرا غم ببرد…

مقتدایم… همه به دعوتت لبیک گفتند! همه با انگشتان رنگی دنیا را رنگ آبی زدند… رنگ نشاط… رنگ سرزندگی… همه آمدند تا دشمن بداند باز هم حرف اول و آخر را شما میزنید… چه اهمیتی دارد نتیجه چه باشد وقتی همه تحت لوای تو و تو تحت لوای آقایمان امام زمانی؟! مهم این حضور بود! حضوری که حتی ایرانیان مقیم انگلیس هم با صدای رسا اعلام کردند به عشق توست… چه قدر فاصله ام کم شد با آن جوان عینک به چشم ایرانی وقتی از آن سوی دنیا فریاد برآورد: جانم فدای رهبر!! و من هم با شوق هم نوای با او فریاد زدم: جانم فدایت.. سید علی!!!

آقا جان من به شکر شادی شما نماز شکر خواندم…

ببین آقا ما به وعده مان عمل کردیم. همه باهم آمدیم تا چشم جهان را بار دیگر خیره ی اقتدارت کنیم. خیره ی قلب هایی که همه به عشق تو می تپد. خیره ی عشقی که با هیچ معادله ای قابل فهم نیست. خیره دل هایی که در گوشه و کنار دنیا به عشق تو به هم گره خورده است….

دوستت دارم. تا آخرین قطره ی خونم و تا آخرین ذره ی جانم… هر چه دارم نثار تو باشد محبوبم…

مینا یکتافر پایه دوم

 


free b2evolution skin
15
فروردین

۲۰ دستاورد نامگذاری سال ۹۲ به عنوان سال حماسه سیاسی و اقتصادی

نامگذاری سال ۱۳۹۲ به عنوان « حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی » از سوی رهبر معظم انقلاب، موجبات تحکیم و سرافرازی جمهوری اسلامی ایران را در مناسبات سیاسی و اقتصادی جهان و شور و نشاط وصف‌ناپذیر و عزم بزرگ ملت ایران رادر خلق دو حماسه عظیم سیاسی و اقتصادی رقم خواهد زد.

حماسه سیاسی به معنای بیداری و امحاء کامل توطئه‌های سیاسی داخل و خارجی و حضور پرشور، آگاهانه و حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی و حماسه اقتصادی به معنی شکست کامل توطئه‌های اقتصادی دشمن و تداوم کار، تلاش و رشد تولید ملی با اتکا به منابع داخلی و تمرکز بر الگوهای مصرف اسلامی و جلوگیری از اسراف و تبذیر است.

مقام معظم رهبری هر ساله با پیام‌های عالمانه، دقیق و کارشناسانه خودشان چشم‌انداز سالانه را بر اساس شرایط و مقتضیات کشور در راستای نیل به افق چشم انداز توسعه تبیین می‌فرمایند.

صفحات: 1· 2


free b2evolution skin