راهکارها و نکات مهم روانشناختي در ارتباط مؤثر4
?) شخصيت افراد را از رفتارشان جدا کنم:
اگر رفتار طرف مقابل براي ما قابل قبول نبود براي برقراري ارتباط مؤثر بهتر است فقط همان رفتار ناپسند او را زير سؤال ببريم نه کل شخصيت او را ، به کسي که خطايي کرده نگوييم تو تنبل، کودن، بي عرضه و … هستي، چرا که اين عمل ما را از برقراري ارتباط جهت انتقال پايم اصلي بازمي دارد.
??) خوب گوش دهيم :
در برقراري ارتباط موثر با ديگران خوب گوش کردن (گوش دادن فعال) به حرفهاي طرف مقابل علاوه بر يک مهارت، يک هنر است وقتي کسي با ما حرف مي زند بايد سعي کنيم در چشمهايش نگاه کنيم و احساسات بيان شده او را درک کرده و با حرکت چشم، ابرو و … به او نشان دهيم که مشتاقانه به سخنان او گوش مي دهيم، از ارائه راه حل، نصيحت، قضاوت کردن و دستور دادن اکيداً بپرهيزيم چون اينها همه جزء سدها و موانع ارتباطي به شمار مي آيند.
??) ديگران را بدون قيد و شرط بپذيريم :
ديگران را همان گونه که هستند بپذيريم و سعي نکنيم آنها را در قالب انتظار و خواسته خود شکل دهيم.