4
آبان

برگزاری مراسم به مناسبت روز عید غدیر خم در مدرسه علمیه خواهران حضرت زینب (س)

 

به گزارش خبر نگار مدرسه علمیه حضرت زینب (س)شنبه مورخ 21/7/93مصادف با هجدهم   ذی الحجه الحرام به مناسبت روز غدیر در این مدرسه مراسمی برگزار شد.

این مراسم با خواندن دعای پر فیض ندبه ومداحی مداح اهل بیت (ع) فخر آبادی شروع شد ومراسم با سخنرانی حجة الاسلام والمسلمین صدر الساداتی ادامه یافت. وی با خواندن صیغه برادری و ازاساتید حوزه ودانشگاه وایجاد پیمان اخوت بین عموم مردم مراسم را به پایان رساند .


free b2evolution skin
9
آبان

برگزاری نشست " امام شناسی " در مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها

 


به گزارش خبرگزاری مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها مورخ 5 آبان 1392، حجة الاسلام دستمالچی استاد حوزه و دانشگاه ، از شاگردان عالم بزرگوار مرحوم بهجت -رحمة الله علیه - در جمع طلاب این مدرسه حضور یافت و در خصوص مسئله غدیر و امام شناسی مطالب ارزنده ای را ارائه نمود.


حجة الاسلام دستمالچی در آغاز سخنان خود ضرورت مطالعه و تحقیق در زمینه مساله ولایت و غدیر را به طلاب متذکر شد و گفت : گر چه مساله غدیرو ولایت در طول تاریخ مورد بحث بوده ولی هنوز هم جای مطالعه و تحقیق است .


ایشان ضمن معرفی کتاب ارزشمند ” الغدیر ” علامه امینی و ” احقاق الحقوق ” علامه شوشتری ، از طلاب مدرسه خواست تا در خصوص وقایع زمان رحلت پیامبر صلی الله و علیه و آله ، تشکیل سقیفه و غصب خلافت امیرالمومنین علیه السلام به تحقیق و مطالعه جدی بپردازند.


حجة السلام دستمالچی باطرح این سئوال که ” چرا پس از رحلت پیامبر صلی الله و علیه و آله ، پیام روز غدیر و تاکیدات پیامبر صلی الله و علیه و آله در این روز نسبت به مساله خلافت حضرت علی علیه السلام ، که تنها دو ماه و نیم از آن روز می گذشت ،به فراموشی سپرده شد؟” بحث خود را آغاز کردو طلاب را به یافتن پاسخ این سئوال دعوت کرد.


ایشان پس از تلاوت آیه 6 سوره مائده ( آیه اکمال دین ) به ذکر نکات و پیام های این آیه پرداخت و گفت : همه علمای شیعه و اغلب علمای اهل سنت به این باورند که شان نزول این آیه ، واقعه غدیر است .


حجة الاسلام دستمالچی ضمن بیان تفاوت ” اتمام واکمال “به این نکته اشاره کرد که : خداوند در این آیه می فرماید دین به اتمام رسیده ولی شرط اکمال آن پذیرش ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام است . لذا پذیرش دین بدون ولایت همچون پیکری بدون روح است.


ایشان ولایت را بزرگترین نعمت الهی خواند و پاسخ این سئوال که ” چرا مردم زمان پیامبر صلی الله و علیه و آله خلافت علی علیه السلام را نپذیرفتند ؟"را این گونه پاسخ دادند که : اینگونه نبوده که همه مردم بعد از رحلت پیامبر صلی الله و علیه و آله به عادات جاهلیت برگشته باشند، بلکه آنان بصیرت نداشند ، امام پیشوا ی خود را نشناختند و شایستگی حفظ نعمت الهی را نداشتند ، لذا به دست خودشان از این نعمت بزرگ محروم شدند.


ایشان در ادامه افزودند : به قدری مردم زمانه علی علیه السلام را نشناخته بودند که گفتند : علی یا معاویه ؟


لذا ضمن خطابی به طلاب گفت:ما مأموریم و موظفیم و مکلفیم که حقیقت دین را که حقیقت ولایت است به مردم دنیا عرضه کنیم . ابتدا باید خود را بسازیم ، علی را بشناسیم و کسی که نعمت ولایت را بر ما جاری کرده بشناسیم .


ایشان در پایان در پاسخ به سئوال یکی از طلاب که” برای شناخت امام چگونه شروع کنیم ؟” گفت : برای ورود در کلاس معارف اهل بیت علیهم السلام لازم است عزم و اراده خود را تقویت کنیم ، آمادگی روحی داشته باشیم ، اهل گناه نباشیم ، حتی لازم است بعضی مکروهات را نیز انجام ندهیم چرا که صفای روح لازم است ، مقید به اقامه نماز اول وقت باشیم ، زیارت غدیریه صادر شده از زبان امام هادی علیه السلام (در مفاتیح)را بخوانیم ، آیاتی که در خصوص ولایت نازل شده را با تفسیر بخوانیم و از همه مهم تر با توکل به خداو ند توسل به خود ائمه علیهم السلام این معرفت را طلب کنیم .

 



free b2evolution skin
8
آبان

اجرای طرح بزرگ همای رحمت در مدرسه علمیه حضرت زینب (س)یزد

 

 

به مناسبت عیدغدیر طرح همای رحمت،بابرنامه های متنوع در مدرسه علمیه حضرت زینب (س)یزدبرگزارشد.

معاون فرهنگی مدرسه ،خانم خاتم الحسینی ضمن تشریح این برنامه اظهارداشت:تشکیل ستاد غدیر و واگذاری مسؤولیت ها به طلاب از اقدامات انجام شده در این راستابود.

خانم خاتم الحسینی به اهدای بسته های همای رحمت به خانواده های بی بضاعت اشاره کرد وافزود:باکمک طلاب وخیرین 110بسته هدایای همای رحمت به خانواده های واجدشرایط اهداشد.خانم خاتم الحسینی تهیه جزوه های “از غدیر تاعاشورا"ویژه کودکان ونوجوانان را از دیگر برنامه های این طرح برشمرد .

وی اظهار داشت:سه جزوه آموزشی ویژه سه مقطع مختلف برای کودکان 6تا15سال باموضوع ولایت ،توسط کانون قران وعترت مدرسه تهیه شد .این جزوه ها درویژه برنامه شب عیدغدیر که باحضور حجةالاسلام افشاری درسالن اجتماعات این مدرسه برگزارشد دراختیار کودکان و نوجوانان قرارگرفت که بامسابقه نقاشی واهدای جوایزبه کودکان همراه بود


مدیحه سرایی وسخنرانی و قرائت زیارت امین الله در صبح روز عیدغدیر درکنار تربت پاک شهیدگمنام در مدسه علمیه حضرت زینب نیز از دیگر برنامه های این طرح بود.




free b2evolution skin
5
آبان

مراسم بزرگداشت غدیر در مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها برگزار شد


به گزارش خبرگزاری حوزه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها ، به همت مسئولین مدرسه و همکاری جمعی از طلاب و همسرانشان مراسم بزرگداشت روز غدیر ، صبح روز غدیر در جوار تربت پاک شهید گمنام برگزار شد .


حضور جمع کثیری از عموم خواهران و برادران به همراه فرزندانشان گرمی و شکوه این مراسم را مضاعف کرد .


این مراسم با قرائت دعای ندبه و زیارت امین الله توسط یکی از برادران آغاز شد و با سخنرانی حجة الاسلام رایگان ادامه یافت.


حجة الاسلام رایگان پس از حمد و ثنای الهی و شکرگزاری نعمت ولایت امیر المؤمنین علیه السلام به ذکر مطالبی در خصوص مظلومیت مولا علی علیه السلام در میان شیعیان امروزی پرداخت .


وی در آغاز سخنان خود گفت : اساسی تری اخلاقی که در جهان اسلام رخ داد و مسئله جانشینی پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله بود ، در قرآن کریم 300 آیه راجع به فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام داریم که متاسفانه اکثر مردم با این آیات آشنایی ندارند .
وی افزود : مظلومیت علی علیه السلام فقط غصب خلافت ایشان نبود بلکه مهمترین جنبه مظلومیت امیرالمومنین علی علیه السلام این بوده و این است که کسی علی علیه السلام را نشناخت .


حجة الاسلام رایگان در بیان اهمیت و ضرورت آموزش اعتقادات بر حق شیعه در زمینه مسئله ولایت و امامت مولای متقیان علی علیه السلام به فرزندان و نسل های آینده پرداخت و گفت : فرزندان ما و نسل های آینده ما باید بدانند چرا خلافت مولا علی علیه السلام غصب شد ؟چه کسانی حق ایشان را غصب کردند ؟و دلایل به حق بودن شیعه را بدانند.


وی تصریح کرد : یادآوری مسائل مهمی چون غدیر و سقیفه و انتقال آن به آیندگان وظیفه مهم ماست و این مخالفتی با وحدت شیعه و سنی ندارد .


حجة الاسلام رایگان در ادامه علت تشکیل سقیفه و چگونگی غصب حق مولا علی علیه لسلام رابیان کرد و با طرح سئوالی مانند ” یهودیان در زمان پیامبر صلی الله و علیه و آله در حجاز چه می کردند ؟چرا مردم مدینه پیامبر صلی الله و علیه و آله را قبول کردند ولی مردم مکه نه؟” خطوط تحقیقی مباحث خود را  بیان نمود و از مخاطبان خود خواست تا در این زمینه به مطالعه بپردازند و مسئله غدیر و غصب خلافت امیر المومنین علیه السلام را محققا دنبال کنند .


در حاشیه این مراسم برنامه های فرهنگی غدیر برای کودکان و نوجوانان برگزار شد . کودکان شرکت کننده با ارائه نقاشی ها ، شعر و مطالب خود در خصوص عید غدیر و فضایل حضرت علی علیه السلام ، عیدی و جوایز خود را دریافت کردند.

 



free b2evolution skin
1
آبان

جانشین ناب

 

خورد بازوبند رهبر روی بازوی علی


تا که از بهر خدا اینک علی باشد ولی


آری او آیینه ای کامل ز هر گونه صفا


رأفت و لطف وجودش ناب بود و بی ریا


آن علی شد منتخب کز نور او عالم چراغ


معرفت های علی را هیچ کس ناید سراغ


او حماسه آفرین بود از برای جنگ ها


منحدم می کرد و بر آب او همه نیرنگ ها


او محمد (ص) را برادر بود در هر حال خود


تا در آخر هم برایش جانشینی ناب شد


کرد نور حق علی را جانشین بعد مرگ


تا بباشد از بر قرآن علی سرو و سترگ


گفت پیغمبر برای وصف حال او چنین


او که یاری بود بهر مصطفی در راه دین


تا برایم همچو هارونی بر موسی ، علی


با تفاوت بعد من دیگر نمی آید نبی

 

 

شاعر : خانم رنجبر طلبه حوزه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها

 



free b2evolution skin
29
مهر

اکمال دین

 

جبرئیل ازآسمان ها یک ندا دارد کنون


یک خبر از وحی او بر مصطفی دارد کنون


نرگس این آسمان رنگش دوچندان تر شده


او ز الهام خدا رویش چه خندان تر شده


تا که قاصد بر محمد (ص) لفظ حق ابلاغ کرد


او بر جمع مسلمانان چنین ابلاغ کرد


لحظه ای را پیش فرمانی رسیده از خدا


هر که را پیش از پس اینک بیاید نزد ما


مسلمین از قبل و بعد سوی نبی برتاختند


بعد ، از این شترها منبری برساختند


رفت بر بالای آن منبر محمد (ص) شاه دین


تا کند بر خویشتن اینک تمام او راه دین


بعد هم برخواند بر خود آن علی شیر خدا


او بیستاد رو به مردم رو به جمع ما سوا


ید به ید شد با علی و برد آن دو دست


آن علی ای را که چون صد رود و دریا جاری است


او سخن را گفت هر کس را منم مولای او


بعئ من باشد علی را رهبر و مولای او


گفت او این جمله را بر سیل مردم چند بار


تا بماند جمله بر اذهان مردم ماندگار


مومنان از انتخابش غرق شادی گشته اند


با علی از هر طرف پیمان بیعت بسته اند


مژده بادا بر علی او شد ولی مومنین


هدیه ی پروردگار، او شد امیرالمومنین


 

شاعر :خانم رنجبر از طلاب حوزه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها




free b2evolution skin
29
مهر

بزرگترین وظیفه پیامبر صلی الله علیه واله وسلم


ایشان در بخش دوم خطبه غدیر می فرمایند : ای مردم انچه بر من فرود امده

در تبلیغ آن کوتاهی نکرده ام همانا جبرئیل سه مرتبه بر من نازل شده از سوی سلام (پروردگارم که تنها او سلام است ) فرمانی  اورد که دراین مکان به پا خیزم وبه هر سفید وسیاه

اعلام کنم که علی بن ابیطالب (ع) برادر و وصی وجانشین من در میان امت وامام پس از من خواهد بود  وبه من هشدار داده که اگر انچه را که در حق علی (ع) نازل کرده  به مردم ابلاغ نکنم  وظیفه رسالتش را انجام  نداده ام  واو خود  امنیت از ازار واذیت  مردم را برایم تضمین کرده  والبته او بخشنده است  ( یا ایها الرسول بلغ  ما انزل الیک من ربک  وان لم تفعل  فما بلغت رسالته والله یعصمک من الناس .(مائده 67)

وظیفه خطیر پیامبر (ص) بیان تداوم  راه نبوی ازطریق ولایت علوی است که به منزله اکمال دین وباعث سعادت بشریت خواهد بود  گویی به همگان تذکر می دهد که ایمان وعبادت بدون ولایت وپذیرش امام معصوم کافی نیست  ودیندار واقعی کسی است که دین را با تمام جزئیات وکلیات ان بپذیرد  واز اعمال سلیقه شخصی انتخاب گزاره ای وتکه تکه کردن دین  خوداری نموده وانچه پیامبر برای انان اورده بپذیرند وگردن نهند تا به سعادت وکمال دنیا واخرت دست یابند

(کتابچه خلعت غدیر ص15)


free b2evolution skin