9
آبان

برگزاری نشست " امام شناسی " در مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها

 


به گزارش خبرگزاری مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها مورخ 5 آبان 1392، حجة الاسلام دستمالچی استاد حوزه و دانشگاه ، از شاگردان عالم بزرگوار مرحوم بهجت -رحمة الله علیه - در جمع طلاب این مدرسه حضور یافت و در خصوص مسئله غدیر و امام شناسی مطالب ارزنده ای را ارائه نمود.


حجة الاسلام دستمالچی در آغاز سخنان خود ضرورت مطالعه و تحقیق در زمینه مساله ولایت و غدیر را به طلاب متذکر شد و گفت : گر چه مساله غدیرو ولایت در طول تاریخ مورد بحث بوده ولی هنوز هم جای مطالعه و تحقیق است .


ایشان ضمن معرفی کتاب ارزشمند ” الغدیر ” علامه امینی و ” احقاق الحقوق ” علامه شوشتری ، از طلاب مدرسه خواست تا در خصوص وقایع زمان رحلت پیامبر صلی الله و علیه و آله ، تشکیل سقیفه و غصب خلافت امیرالمومنین علیه السلام به تحقیق و مطالعه جدی بپردازند.


حجة السلام دستمالچی باطرح این سئوال که ” چرا پس از رحلت پیامبر صلی الله و علیه و آله ، پیام روز غدیر و تاکیدات پیامبر صلی الله و علیه و آله در این روز نسبت به مساله خلافت حضرت علی علیه السلام ، که تنها دو ماه و نیم از آن روز می گذشت ،به فراموشی سپرده شد؟” بحث خود را آغاز کردو طلاب را به یافتن پاسخ این سئوال دعوت کرد.


ایشان پس از تلاوت آیه 6 سوره مائده ( آیه اکمال دین ) به ذکر نکات و پیام های این آیه پرداخت و گفت : همه علمای شیعه و اغلب علمای اهل سنت به این باورند که شان نزول این آیه ، واقعه غدیر است .


حجة الاسلام دستمالچی ضمن بیان تفاوت ” اتمام واکمال “به این نکته اشاره کرد که : خداوند در این آیه می فرماید دین به اتمام رسیده ولی شرط اکمال آن پذیرش ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام است . لذا پذیرش دین بدون ولایت همچون پیکری بدون روح است.


ایشان ولایت را بزرگترین نعمت الهی خواند و پاسخ این سئوال که ” چرا مردم زمان پیامبر صلی الله و علیه و آله خلافت علی علیه السلام را نپذیرفتند ؟"را این گونه پاسخ دادند که : اینگونه نبوده که همه مردم بعد از رحلت پیامبر صلی الله و علیه و آله به عادات جاهلیت برگشته باشند، بلکه آنان بصیرت نداشند ، امام پیشوا ی خود را نشناختند و شایستگی حفظ نعمت الهی را نداشتند ، لذا به دست خودشان از این نعمت بزرگ محروم شدند.


ایشان در ادامه افزودند : به قدری مردم زمانه علی علیه السلام را نشناخته بودند که گفتند : علی یا معاویه ؟


لذا ضمن خطابی به طلاب گفت:ما مأموریم و موظفیم و مکلفیم که حقیقت دین را که حقیقت ولایت است به مردم دنیا عرضه کنیم . ابتدا باید خود را بسازیم ، علی را بشناسیم و کسی که نعمت ولایت را بر ما جاری کرده بشناسیم .


ایشان در پایان در پاسخ به سئوال یکی از طلاب که” برای شناخت امام چگونه شروع کنیم ؟” گفت : برای ورود در کلاس معارف اهل بیت علیهم السلام لازم است عزم و اراده خود را تقویت کنیم ، آمادگی روحی داشته باشیم ، اهل گناه نباشیم ، حتی لازم است بعضی مکروهات را نیز انجام ندهیم چرا که صفای روح لازم است ، مقید به اقامه نماز اول وقت باشیم ، زیارت غدیریه صادر شده از زبان امام هادی علیه السلام (در مفاتیح)را بخوانیم ، آیاتی که در خصوص ولایت نازل شده را با تفسیر بخوانیم و از همه مهم تر با توکل به خداو ند توسل به خود ائمه علیهم السلام این معرفت را طلب کنیم .

 



free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...