21
فروردین

آثار سختی ها در کمال انسان از منظر اسلام

موضوع پایان نامه : آثار سختی ها در کمال انسان از منظر اسلام

محقق : مرضیه یادگاری اردچی

استاد راهنما : سرکار خانم بتول حسینی زاده

استاد داور : حجت الاسلام خواجه پور


چکیده:


از عوامل مهم رسیدن به کمال حقیقی وجود سختی ها و مشکلات در زندگی است . هدف مورد نظر این است که انسان از این مطلب آگاهی داشته باشد که برای کسب کمالاتی که بالاترین آن همان تقرب به خداست قدم در این جهان گذاشته و لذا باید راه های رسیدن به کمال و موانع آن را شناسایی کند و بداند که سختی ها در زندگی به عنوان عامل اساسی نقش بسیار مهمی را در رسیبدن به این کمالات ایفا می کند.

اگر انسان متوجه این نکته ی کلیدی باشد که وجود مصائب در زندگی یا به دلیل آزمایش خداوند است یا کفاره گناهان و یا بالا رفتن درجه و مقام ، مسیر پذیرفتن حقایق بعدی به خودی خود هموار می شود و مقدمات مراحل بعد فراهم می گردد و دیگر سختی عباداتی چون نماز و روزه ، صدقات و کار و تلاش و تبلیغ برای انسان بی نتیجه نیست . هر چند برای مؤمنان واقعی که که رضایت حق تعالی را سرلوحه اعمال و رفتار خود در زندگی قرار داده اند ، وجود مصائب و انجام عبادات به هیچ وجه ممکن سخت و دشوار نیست . در این نوشتار ، از طریق مراجعه به آیات نورانی قرآن کریم و کتب تفسیری و روایی و اخلاقی کمالاتی که خداوند در ازای صبر و شکیبایی بر مصائب ، عاید انسان می کند را برشمرده و به نتایج در خور شایسته ای دست یافتیم . از جمله این که :

سختی ها از ابتدای خلقت با آدمی عجین بوده و در زندگی باعث برکات و کمالات زیادی می شود و زمینه ی رشد انسان را فراهم آورده و از غرور و غفلت انسان می کاهد . آگاهی و بهره گیری از منش و سیره ی ائمه اطهارعلیهم السلام و بزرگان دین در مواجهه با سختی ها ، قطعاً باعث تغییر نگرش انسان هایی که تصور می کنند خداوند آن ها را در میان انبوه مشکلات به حال خود رها کرده، می شود و زمینه رشد و کمالات را برای مؤمنین فراهم می آورد.

 

 


free b2evolution skin
نظر از: مدرسه علميه الزهرا(سلام الله علیها) یزد [عضو] 

حوزه علمیه حضرت زهرا(س)
به منظور عرض ارادت و کسب معرفت از دریای فضایل حضرت زهرا(س) طبق سنوات گذشته به مدت سه روز مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت به همراه سخنرانی،مداحی،اجرای تئاتر و اقامه ی نماز ویژه ی عموم بانوان از ساعت 5 بعد از ظهر تا اذان مغرب و عشاء برگزار خواهد کرد.
همچنین نمایشگاهی با عنوان( پهلوی آسمان ) با موضوع بررسی سیره ی حضرت زهرا(س) در همان مکان برگزاری مراسم دایر گردیده و مورد بازدید شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.
لذا بدینوسیله از تمامی ارادتمندان حضرت زهرا(س) جهت شرکت در این مراسم دعوت به عمل می آید.

1392/01/24 @ 10:17


فرم در حال بارگذاری ...