17
خرداد

آسیب شناسی روابط زوجین

تاكنون بسيار در باب خانواده، ازدواج و زندگي زناشويي صحبت شده است و هر كدام زندگي را از يك منظر خاص مورد بررسي قرار داده اند. آنچه در اين مقاله به آن پرداخته شده است آسيب شناسي روابط بين زوجين است. اين مقاله به هيچ وجه وارد جزئيات مشكلات زناشويي نمي شود بلكه به صورت كلي و ايدئولو‍ژيك به اين مهم پرداخته است.
عمده مشكلات بين همسران به اين دليل است كه از بدو ورود به زندگي مشترك به دنبال احقاق حقوق خود هستند يعني به جاي اينكه زندگي را به ديد يك همراهي و دوستي ببينند كه مستلزم گذشت و ايثارو محبت است به آن از منظر حقوقي نگاه مي كنند. مدام در جستجوي وظايف طرف مقابل هستند و نحوه انجام اين وظايف را ارزيابي مي كنند. اكثر اوقات انگشت اشاره شان در ناملايمات به سمت همسرشان دراز مي شود غافل از اينكه با اين كار چهار انگشت ديگر به سوي خود آنها نشانه رفته است!
اسلام دين اخلاق است و بهترين راه براي رفع تمام مشكلات خانوادگي و اجتماعي براي يك جامعه ي اسلامي پناه بردن به اصل اخلاق است. گرچه وظايف همسران در قبال همديگر به طور كامل در شرع و قانون آمده است اما اگر دقت كنيم همان وظايف هم به جهت هموار كردن مسير برخورد اخلاقي همسران با هم وضع و تبيين گشته است. براي مثال مهمترين دليلي كه شارع مقدس تمكين را وظيفه زن در قبال همسرش قرارداده است اين مي تواند باشد كه زن با تسليم بي چون و چرا در مقابل همسر خود تمام عشق و محبتش را بي چون و چرا نثار او كرده است و از اين طريق همسرش را شيفته و واله خود كرده است تا آنجا كه مرد اگر تربيتي اسلامي داشته باشد چشم از هركه غير همسر است مي پوشاند و تمام توجهش را معطوف همسر خود مي سازد و كانون خانواده براي تربيت اسلامي نسلي سالم و صالح آماده مي گردد و اين يعني جريان اخلاقيات در زندگي زوجين.
در سرتاسر رساله حقوقي امام سجاد (ع) چنين آمده است كه: حق والدين بر گردن تو آن است كه…! حق نماز به گردن تو آن است كه…! حق معلم بر گردن تو آن است كه…! يعني در تمام موارد امام سجاد (ع) حقوق طرف مقابل بر گردن انسان را بيان داشته اند و به اين ترتيب ما را متوجه امر مهمي كرده اند و آن اينكه براي حسنه كردن روابط خود با اطرافيانمان بايد به دنبال شناختن وظايف خود در قبال آنها باشيم نه وظايف آنها در قبال خودمان.
در اين ميان امام سجاد (ع) به زيبايي هرچه تمام تر نحوه برخورد با همسر را اينگونه بيان ميدارند كه: واما حق همسر بر تو آن است كه بداني خداوند متعال با آفرينش او وسيله آرامش،‌رفاه، انس و نگهداري تو را فراهم آورده است. هر كدام از شما زن و مرد بر نعمت وجود ديگري خدا را سپاس گويد و بداند كه اين نعمت الهي است. بر او و بر تو واجب است كه نعمت الهي را گرامي داشته و در معاشرت با او خوشرفتاري و رفق پيشه كني…
سرتاسر رساله حقوقي حضرت سجاد (ع) پر است از اخلاقيات. اين يعني زماني ما حقوق ديگران را كامل رعايت كرده ايم كه تمام برخوردهايمان از روي اخلاق حسنه و اسلامي باشد و كامل ترين و جامع ترين اخلاقيات را مي توانيم در حديثي از اميرالمؤمنين علي (ع) خلاصه كنيم. ايشان مي فرمايند: هرچه را براي خود مي پسندي براي ديگران هم بپسند و آنچه براي خود نمي پسندي براي ديگران نيز مپسند.
بياييد از اين پس حداقل در روابط زناشويي خود اين اصل را جاري سازيم. خود را جاي طرف مقابلمان فرض كنيم و كارهايي را انجام دهيم و حرف هايي را بزنيم كه روح طرف مقابلمان آزرده نگردد وكه شايد بتوان آزردگي را رفع كرد اما اثر وضعي آن روي زندگيمان بي شك باقي خواهد ماند.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA yles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true” DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″> ideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″ />


free b2evolution skin
نظر از: جانقلیان [عضو] 

آقای من!
مولای غریب و تنهای من!
پدر مهربان اهل عالم!
می خواهم غربتت را حکایت کنم؛ غربتی که دوازده قرن است ریشه دوانیده؛ غربتی که اشک آسمان و زمین را جاری ساخته؛ غربتی که حتی برای برخی محبانت، غریب و ناشناخته است؛ غربتی که اجداد طاهرینت پیش از تولد تو بر آن گریسته اند.
من از تصویر این غربت و غم ناتوان ام.
… از آنانی بگویم که خاطر شریف تو را می آزارند؟ (1) از آنها که دستان پدرانه و مهربانت را خون ریز معرفی می کنند؟ از آنها که چنان برق شمشیرت را به رخ می کشند که حتی دوستانت را از ظهورت می ترسانند؟ از آنها که تو را به دور دست ها تبعیدمی کنند؟ از آنها که تو را دست نیافتنی جلوه می دهند؟ از آنها که به نام تو مردم را به دکه های خویش فرا می خوانند؟یامهدی ادرکنی

1391/03/19 @ 00:20


فرم در حال بارگذاری ...

 
مداحی های محرم