1
تیر

احترام به پدر ومادر

در کتاب راه رستگاری ضمن بیان آثار مثبت احترام به پدر و مادر به داستان زیبایی از قرآن ذیل آیات 69 الی 73 سوره بقره اشاره می کند:

یکی از ثروتمندان بنی اسرائیل ثروت هنگفتی داشت ولی از نعمت فرزند محروم و تنها وارثش برادر زاده اش بود.

برادرزاده هر چه صبر کرد تا عمویش بمیرد، فایده ای نداشت تا این که نقشه قتل عمویش را کشید و قصدش را عملی نمود. (جسدش را بین بنی اسرائیل رها کرد و برای پرده پوشی و یا به طمع بیشتر (گرفتن دیه) نزد حضرت موسی علی نبیّنا و آله و علیه السّلام آمد و گفت قاتل او نامعلوم است و باید او را پیدا کنید تا قصاص شود و یا دیه بپردازد.

(البتّه بعضی از تفاسیر، علّت قتل را رد تقاضای ازدواج با دختر عمو ذکر کرده اند) موسی علی نبیّنا و آله و علیه السّلام منتظر وحی الهی بود و بعد از وحی فرمود:

گاوی را ذبح کنید و قسمتی از بدن او را به میّت بزنید. به فرمان خداوند حقایق را آشکار می کند. بنی اسرائیل دائماً از نشانه های گاو بهانه تراشیدند و آن قدر از خصوصیات گاو سؤال کردند تا این که پیدا کردن گاوی با آن مشخّصات زیاد، مشکل شد.

سرانجام که گاو با آن خصوصیات را پیدا کردند، با قیمت زیادی صاحب آن را راضی کردند که بفروشد و خریدند و ذبح کردند و به میّت زدند و فرمایش موسی علی نبیّنا و آله و علیه السّلام تحقّق پیدا کرد.

حال صاحب گاو که بود؟

صاحب گاو کسی بود تاجر و به پدرش بسیار احترام می کرد، روزی معامله ی پرسودی برایش مهیّا شد ولی کلید انبار اجناس در دست پدر بوده و پدر هم در خواب به سر می برد. از معامله گذشت ولی حاضر به بیدار کردن پدر نشد. وقتی پدر از خواب بیدار شد و موضوع را فهمید، برای تشکّر از او گاوی را به فرزندش هدیه کرد.

پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در پایان این داستان می فرماید:

اُنظُرُو اِلَی البِّرِ مَا بَلَغَ بِاَهْلِهِ ؛ نگاه کنید که نیکی، با اهل خود(نیکوکاران) چه می کند.

منبع: راه رستگاری،ج3،ص63


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...