25
اسفند

استحباب پوشيدن لباس نو و زيبا در روز نوروز

 

1ـ در كتاب شريف وسائل الشيعه جلد 2 صفحه 428 و جلد 288 5 و جلد 7 صفحه 346 بابى را عنوان فرموده به اين نام: «باب استحباب البس انظف الثياب فى النيروز» و در اين باب روايتى نقل مى‏فرمايد از امام صادق عليه السلام كه حضرت فرمودند:

روز عيد نوروز غسل بكن و زيباترين و پاكيزه‏ ترين لباست را بپوش و بهترين و معطرترين عطرها را استعمال كن.

2ـ در كتاب مصباح المتهجد صفحه 591 از امام صادق(ع) نقل مى‏كند كه حضرت فرمودند:

در روز نوروز غسل بنما و پاكيزه‏ ترين لباست را بپوش و با خوشبوترين عطرها خود را خوشبو بگردان.

3ـ در كتاب حدائق جلد 4 صفحه 212 مى‏فرمايد:

اذا كان يوم النيروز فاغتسل و البس انظف ثيابك.

امام صادق(ع) فرمود همين كه روز نوروز رسيد پس غسل بكن و پاكيزه‏ ترين لباست را بر تن كن.

4ـ شيخ انصارى در كتاب شريف طهارة صفحه 328 مى‏فرمايد:

فاذا كان يوم النيروز فاغتسل و البس انظف ثيابك و تطيب باطيب طيبك.

همين كه روز نوروز رسيد پس غسل كن و پاكيزه‏ ترين جامه‏ هاى خود را بر تن كن و به بهترين و خوشبوترين بوي ها خود را خوشبو گردان.

مسلم است كه پوشيدن لباس نو و پاكيزه هميشه و در همه جا لازم و جزء آداب اسلام است و اختصاص به عيد نوروز ندارد. ولى فتوا دادن فقيه بزرگى مانند شيخ انصارى كه افقه فقهاء در قرن اخير است و كتب او در حوزه‏ هاى علميه تدريس و مورد مراجعه مراجع بزرگوار است . قطعاً دليل بر امتياز عيد نوروز بر روزهاى ديگر است.


امام صادق عليه السلام در مورد عيد نوروز فرمودند: هنگامى كه روز نوروز فرا رسيد پس غسل بكن و بپوش پاكيزه ‏ترين جامه‏هاى خود را و خود را به بهترين عطرها معطر گردان و در اين روز روزه بگير و همين كه نماز نافله و ظهر وعصر را خواندى پس چهار ركعت نماز بخوان در ركعت اول بعد از سوره «حمد» ده مرتبه سوره «قدر» بخوان و در ركعت دوم بعد از سوره «حمد» ده مرتبه سوره «قل يا ايها الكافرون» را قرائت كن و در ركعت سوم ده مرتبه سوره مباركه «توحيد» را بخوان و در ركعت چهارم بعد از سوره «حمد» هر يك از معوذتين «سوره فلق و ناس» را ده مرتبه قرائت كن و سپس سر به سجده بگذار و سجده شكر به جا آور و براى آنچه از خدا مى‏خواهى دعا كن خداوند گناهان پنجاه ساله تو را مى ‏آمرزد .


منبع : سایت شهید آوینی




free b2evolution skin
نظر از: خادم المهدی [عضو] 

با سلام
ممنون

1394/12/25 @ 09:29


فرم در حال بارگذاری ...