19
اردیبهشت

​بررسی وتحلیل شخصیت علمی ملاصدرا


معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها یزد جلسه پژوهشی باعنوان بررسی زندگی وشخصیت علمی ملاصدرا درجمع طلاب سیکل برگزار کرد.

سعیده السادات موسوی بااشاره به دوران پرماجرای کودکی ونوجوانی صدرا لمتالهین ابراز داشت : ملاصدرا دردوران جوانی با شیخ بهایی آشنا شد وسنگ بنای شخصیت علمی و اخلاقی ایشان توسط این دانشمند بزرگ بنا نهاده شد واساتید دیگر ایشان ازجمله ملاهادی سبزواری وملامحسن فیض کاشانی بودند.

شخصيت ملاصدرا ی شیرازی ابعاد زيادي دارد و زندگي او يك زندگي پرماجراست. وي مانند فيلسوفان ديگر فقط يك متفكر و فيلسوف با يك زندگي متعارف نيست، او نه فقط يك متفكر و فيلسوف و مؤسس يك مكتب فلسفي، و داراي دانشهاي مرسوم زمان خود در رشته هاي رياضي و نجوم و پزشكي و علوم اسلامي مانند تفسير و حديث است و نه فقط يك استاد موفق فلسفه و يك نويسنده تواناي كتب فلسفي مفيد است، كه در بُعد ديگر و با نگاه ديگري، يك عارف و عابد رياضتكش و داراي تواناييهاي فوق طبيعي است .

وی درادامه دوخصلت علمی ملاصدرا راچنین بیان کرد : ملاصدرا دو خصلت علمي ديگر نيز داشت كه در دانشمندان دیگر كمتر ديده مي شود: يكي عمق معلومات او بود، زيرا وي به دانستن، آموختن، تدريس و نوشتن بسنده نمي كرد بلكه عادت داشت كه مسائل فلسفي را تا آخرين نقطه ممكن آن بشكافد و به عمق آن فرو برود. از بركت همين ويژگي بود كه توانست تحول بزرگي در فلسفه بوجود بياورد.

خصلت علمي ديگر او اوج دانش فلسفي اوست، يعني با قدرت بال تحقيق مي كوشيد كه از سطح استدلالها و فهمهاي عادي فلاسفه بگذرد و مسائل دشوار فلسفي را با نگاهي كلي تر و فراگيرتر بررسي كند، در نتيجه همين ويژگي، او توانست بينش فلسفه را در برخي مسائل بكلي بر هم بزند و ديدگاههاي جديدي را به فلسفه بيفزايد.

براي ملاصدرا نه در فلسفه و نه در خُلقيات و روحيات نمي توان همانندي در فلاسفه غربي يافت و نشان دادواگر از كمالات فوق عادي او كه بگذريم، او يك نمونه انسان واقعي است كه منش عالي و اخلاق و تهذيب نفس و دانش و بويژه فلسفه را يكجا و به بهترين صورت، جمع كرده است و علاوه بر مكتب فلسفي خود كه معروف است، مكتبي تربيتي را اداره مي كرده كه پس از وي مردان بزرگي را به جامعه تحويل داده است.

خصوصيات شخصيتي ملاصدرا را در چند بُعد مي توان بررسي كرد:

1. از لحاظ روانشناختي و اخلاق و روح تربيت شده ديني و وارستگي او.
2. از حيث دانش گسترده و داشتن تمام علوم زمان خود، بويژه فلسفه و عرفان.
3. از جهت موقعيت عالي اجتماعي وي، عليرغم دشمني افراد حسود و كم مايه يا مغرور.
4. از لحاظ نقش او در احياء و ترويج فلسفه و بالابردن موقعيت فلسفه درحال زوال در ايران و فلسفه اسلام.
5. از جهت پركاري و ارزش علمي و كيفي و كمّي تأليفات.
6. از لحاظ شجاعت علمي و نوآوري و دفاع از افكار خود.
7. از ديدگاه وابستگي مذهبي در ايمان ديني.
8. از لحاظ خلاقيت و روح خلاّق، قدرت استنباط مطالب ديگران، قدرت استدلال و شهود و اشراق در كنار هم.

سعیده السادات موسوی درپایان اثار به جامانده ازملاصدرا رابیان کرد وگفت: ازاین دانشمند بزرگ 50 اثر در زمینه علوم عقلی ونقلی به جامانده است که مورد استفاده بسیاری ازدوستداران علم ودانش قرار میگیرد.




free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...