12
اسفند

تاثير آداب اسلامي بر جهت يافتن نوروز

 

اسلام نوروز را پذیرفته اما به آن جهت داده است. باید از آمدن بهار درس معاد آموخت .پیش از آمدن نوروز خانه تکانی کرد و خانه را از خبث و گرد غبار،و دل و قلب و روح را با غسل نوروز پاک کرد وهنگام سال تحویل دعای یا مقلب القلوب والابصار، یـا مـدبـر الـیـل و الـنـهـار، یا محول الحول والاحوال وحول حالنا الی احسن الحال را با خلوص نیت در مکانهای مقدس و یا در هر جایی با وضو و رو به قبله به یمن ورود به سال جدید خواند وهنگام سال جدید به یاد مستمندان و بیچارگان افتاد.
در كتاب مفاتيح‌الجنان هم كه طي دهه‌‌هاي گذشته يكي از بزرگترين كتاب‌هاي مورد رجوع عموم براي انجام مستحبات مذهبي بوده به نماز عيد نوروز اشاره شده كه نمازي است توأم با قرائت سوره حمد و سوره‌هاي قدر، كافرون، توحيد، فلق و ناس و بسيار شبيه به نمازي است كه ضمن آداب و اعمال روز جمعه و عيد غدير خم وارد شده است.
مفاتيح الجنان روايتي از معلي ‌بن‌خنيس را درباره نوروز ذكر كرده است كه اعمال اين روز و دعاي مربوط به آن را همراه دارد. بحارالانوار مجلسي هم روايات معلي‌بن‌خنيس را به تفصيل آورده است. در آن روايات به فضيلت و برتري نوروز نسبت به ساير ايام بسيار پرداخته است.

جشن جهانی نوروز

 


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...