29
دی

دو قطبی هلی سیاسی

?دوقطبیِ کاذب سیاسی، موجب انتخاب افراد ضعیف و سودجو می‌شود
?خفقان و دیکتاتوری سیاسی، نتیجۀ دوقطبی‌های غیرواقعی است!

?? #بزرگداشت_۹دی

?قشر گسترده‌ای از مردم هستند که در این انقلاب، دچار سوءتفاهم شده‌اند و ما همیشه به‌واسطۀ این سوءتفاهم، داریم هزینه می‌دهیم؛ هم مردم در انتخابات، بازی می‌خورند و همه ضرر می‌کنند، هم در مواردی مثل فتنۀ 88 بعضی‌ها از این سوء‌تفاهم به‌شدت سوءاستفاده می‌کنند.

?دوقطبیِ «اصلاح‌طلب و اصولگرا» یک سوءتفاهم و یک دوقطبی کاذب است. این جناح‌بندی‌ها و دوقطبی‌های دروغین در جامعه، اجازه نمی‌دهد اوضاع ما بهتر بشود. کمااینکه اگر دانشجوها بخواهند اساتید خود را بر اساس همین دیدگاه جناحی انتخاب کنند؛ طبیعتاً «علم» ضربه می‌‌خورَد. در زمینه‌های دیگر هم اگر بخواهیم جناحی برخورد کنیم، قطعاً ضربه خواهیم خورد.

?دوقطبیِ سیاسی کاذب، موجب می‌شود در انتخابات‌ها، افراد ضعیف اما زرنگ و سودجو انتخاب شوند. چون طرفداران این گروه می‌گویند: «اگر به اینها رأی ندهیم، جناح مقابل رأی می‌آورد! لذا هرچند شایسته نیستند به اینها رای می‌دهیم!» طرفداران آن گروه هم، همین را می‌گویند. لذا افراد غیرشایسته و ضعیف، بر سر کار می‌آیند.

?البته اختلاف‌نظر و تفاوتِ جریان‌های سیاسی در کشور لازم است و موجب رشد ما خواهد شد، اما وقتی دوقطبی‌سازی بشود، اختلاف‌نظرها دچار خفقان سیاسی می‌شود و به‌خوبی بروز پیدا نمی‌کند. چون اگر کسی در یک جناح سیاسی، بخواهد برخی از نظرات جناح مقابل را تأیید کند، به‌شدت مورد هجمه قرار می‌گیرد که «چرا جناح مقابل را تقویت می‌کنی؟!»

?خفقان سیاسی و دیکتاتوری سیاسی، نتیجۀ جناح‌بندی‌ها و دوقطبی‌های غیرواقعی است. این دیکتاتوری سیاسی، الان در اروپا دارد تجربه می‌شود. الان در فرانسه، این یک موضوع جدّی است؛ مردم دنبال نجات از این دوقطبی‌هایی هستند که سرشاخه‌های هر دوقطب در دست صهیونیست‌هاست!

?جناح‌بندیِ سیاسیِ کاذب که مانع شایسته‌سالاری است، بدتر از دیکتاتوری است. علامه طباطبایی(ره) می‌فرمود: دموکراسی از دیکتاتوری بدتر است (ترجمه الميزان/4/194) امروز همین نوع دموکراسی است که دارد این‌همه در جهان، جنایت می‌کند.

?علیرضا پناهیان
?دانشگاه تهران- ۹۷.۱۰.۹

 


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...