15
خرداد

دیدگاه بنیان‌گذار کبیر انقلاب در خصوص جایگاه زن

 


همزمان با بیست و چهارمین سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بر آن شدیم تا گوشه‌ای از دیدگاه‌ها و نظرات ایشان در خصوص زنان را بازخوانی کنیم چرا که علی‌رغم تبلیغات سوئی که از سوی کشورهای بیگانه در خصوص حضور زنان ایرانی در اجتماع صورت می‌گیرد و انقلاب اسلامی ایران را محدودیتی برای حضور اجتماعی زنان بیان می‌کنند، امام خمینی(ره) در سخنرانی روز ۱۸ آبان ۱۳۵۷در پاریس، با رد تبلیغات سوء مخالفان نهضت، موضع خویش را در قبال نقش زنان در اجتماع چنین بیان کردند:

 

«این حرف های اشتباه و این چیزهایی که در خارج درست کرده‌اند، اینها همه به خاطر آن است که خدای ناخواسته یک وقتی بعضی ازجوانان ماهم به اشتباه بیفتند که مبادا یک چنین چیزی باشد و مبادا یک وقت اسلام بیاید و در خانه را به روی زنان ببندد و قفل کند تا دیگر ازخانه بیرون نیایند».

 

حضرت امام در تأکید بر حقوق مساوی زن و مرد در جامعه می‌فرمایند:

 

از نظر حقوق انسانی تفاوتی بین زن و مرد نیست؛ زیرا که هر دو انسانند و زن حق دخالت در سرنوشت خویش را همچون مرد دارد. بلکه در بعضی از موارد تفاوت‌هایی بین زن و مرد وجود دارد که به حیثیت انسانی آنها ارتباط ندارد».

 

فعالیت زن‌ها در جامعه

 

فاطمه طباطبایی، همسر سید احمد خمینی در مجله زن روز، شماره ۱۲۶۷، درمورد دیدگاه حضرت امام در خصوص نحوه فعالیت زنها در جامعه روایت می کند که:

 

«در اول انقلاب یکی از این آقایان که می‌شناسید، ولی من نامش را نمی‌برم، نزد امام آمدند و گفتند: «شما الان خیلی قدرت دارید و هرکاری که می‌خواهید، می‌توانید در ایران انجام دهید. بیایید از این قدرتتان استفاده کنید و دستور دهید تمام خانم‌ها از ادارات به خانه‌هایشان برگردند و کار نکنند» البته این یکی از خواسته‌های ایشان بود و یادم است که این مسئله به نحوی به من مربوط می‌شد که امام (ره) آن را با من مطرح کردند. گفتند: « الان فلان آقا اینجا بود و چنین خواسته‌ای در مورد شما زنان داشت» من خندیدم و گفتم: «این آقا با آن وجهه آمده بود تا این خواسته را طرح کند» گفتند : بله، ولی واقعاً چطور اینها متوجه نیستند؟ مگر از نظر اداره مملکت امکان دارد که فردا بگویند همه زنها در خانه بنشینند؟ برخی وزارتخانه‌ها نصف پرسنل‌شان زن است. اینها چون توجه به مسائل ندارند، یک مرتبه حکم می‌کنند».

 

رفتار امام با همسرشان

 

امام خمینی (ره) همواره با منش و کردار خود درس‌های بی‌بدیلی را ارائه می‌دادند از رفتار در محیط خانه و با همسر و اعضای خانواده‌شان تا در عرصه‌های اجتماعی و بین‌المللی که می‌توان آن را سرلوحه کارها و رفتارهای شخصی و اجتماعی خود قرار دهیم.

 

فریده مصطفوی دومین دختر حضرت امام(ره) درمورد نحوه رفتار امام در طول زندگی با همسرشان می‌گویند:

 

« برخورد حضرت امام با همسرشان در عین صمیمت و محبت، بسیار محترمانه بود. در تمام مسائل شخصی و خانوادگی، نظر خانم محترم بود و هیچ گونه دخالتی در امور داخلی منزل نداشتند. البته خانم هم خیلی مقید بودند که هیچ کاری برخلاف میل و رضای آقا انجام ندهند و قدمی بر ندارند.

 

 

 

 

 

 

همان اوایل ازدواج به خانم فرموده بودند: «من از تو می‌خواهم که واجباتت را انجام دهی و سعی کنی که محرمات را انجام ندهی، ولی در مورد عرفیات مسئله‌ای نیست و آزاد هستی».

 

حضرت امام در زندگی هیچ گونه سختگیری نمی‌کردند و خانم در رفت و آمدها و لباس پوشیدن آزاد بودند و فقط مقید بودند که معصیت نکنند.

 

ایشان آنقدر در خانه نسبت به خانم محبت و احترام قائل بودند که ما فرزندان هم تحت تأثیر تقید ایشان قرار گرفته بودیم. ما از اول که چشم باز کردیم، می‌دیدیم که ایشان تا زمانی که خانم سر سفره حاضر نشده و دست دراز نکرده بودند، غیر ممکن بود سر سفره بیایند و مشغول غذا خوردن شوند. و خواه ناخواه ما نیز صبر می‌کردیم تا مادرمان بیاید و مشغول غذا خوردن بشوند، بعد ما مشغول می‌شدیم».

 

هیچ وقت ما ندیدیم ایشان به خانم بگویند: «فلان کار را برای من انجام بده» و یا حتی «یک چای برای من بریز» همیشه ما و یا کارگر منزل را خطاب می‌کردند، یا اگر یک وقت هیچ کسی نبود، صدا می‌زدند: «خانم! بگویید یک چای برای من بیاورند».

 

اگر روزی خانم غذا را تهیه می‌کردند، هر چقدر هم که بد می‌شد، کسی حق اعتراض نداشت و امام از آن غذا تعریف می‌کردند. خانم اگر کاری در خانه انجام می‌دادند، حتی اگر استکانی را جابه‌جا می‌کردند و ما نشسته بودیم امام با ناراحتی به ما می‌گفتند: «شما نشسته‌اید و خانم کار می‌کنند». (امیررضا ستوده ،پابه پای آفتاب،ج۱،تهران:نشر پنجره،صص۹۷-۹۶)

 

وضعیت زنان در جمهوری اسلامی

 

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی درباره‌ وضعیت زنان در جمهوری اسلامی می‌گویند: «زنان همچون مردان در ساختن جامعه‌ اسلامی فردا شرکت دارند. آنان از حق رأی دادن و رأی گرفتن برخوردار هستند. در مبارزات اخیر، زنان ایران سهمی چون مردان دارند. ما همه گونه آزادی را به زن خواهیم داد. البته جلوی فساد را می‌گیریم و در این مورد دیگر بین زن و مرد فرقی نیست.»(داود فیرحی، نظام سیاسی و دولت در اسلام، تهران، سمت، چاپ دوم، ۱۳۸۳، ص ۲۷۱)

 

در جای دیگری نیز ایشان بر مشارکت زنان تأکید می‌کنند: «و شما زنان باید در همه‌ صحنه‌ها و میدان‌ها آن قدرى که اسلام اجازه داده، وارد باشید؛ مثل انتخابات که امروز عملى است که باید انجام بگیرد…‌‌ همان طورى که مرد‌ها فعالیت می‌کنند براى انتخابات، خانم‌ها هم فعالیت می‌کنند براى اینکه فرقى بین شما و سرنوشت‌تان با دیگران نیست.»(فاطمه کاشف الغطاء، جایگاه و حقوق سیاسی زنان در نظام اسلامی از دیدگاه امام خمینی، طهورا (فصلنامه‌ی مطالعات زنان)، شماره‌ی ۶، تابستان ۱۳۸۹، ص ۴۵٫)

 

 اکنون در آستانه خلق حماسه سیاسی هستیم زنان مؤمن و متعهد بار دیگر آرمان‌های رهبر فقید انقلاب اسلامی را مد نظر قرار می‌دهند و با حضوری گسترده حماسه‌ای دیگر را خلق می‌کنند.


منبع : یزد بانو

 


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...