10
شهریور

شادي از ديدگاه اسلام

 

عنوان پایان نامه: شادي از ديدگاه اسلام

پژوهشگر:  فاطمه زارعيان بغدادآبادي

استاد راهنما: سركار خانم سكينه ساروخاني

استاد داور : حجت الاسلام میرخلیلی


چكيده


يكي از نيازهاي انسان شادزيستن است و انسان متعادل در سايه‌ي آن خود و جامعه را مي‌سازد.
نويسنده در اين رساله در صدد اثبات اين فرضيه است كه «در ديدگاه اسلام و مكتب اهل بيت عليهم‌السلام، شادي وجود دارد و اسلام با شادي مخالف نيست» و همچنين چگونگي نگرش اسلام به شادي و نشاط را بيان مي‌كند.
در بخش نخست با تبيين كليات و بيان اهمّيّت موضوع و برشمردن اهداف موضوع سعي شده است افقي روشن را فراروي خواننده اثر قرار دهد. و در ادامه‌ي فصل اوّل به مسائلي از قبيل پيشينه تحقيق، سؤالات، فرضيه‌ها، مشكلات تحقيق پرداخته است.
و در فصل دوّم با عنوان مفهوم‌شناسي، شادي در قرآن را مطرح كرده و آياتي كه شادي را مورد مزمت قرار داده و آياتي كه دعوت به شادي نموده را بيان كرده و معيارها و آداب شادي در اسلام را مورد بررسي قرار داده است. شادي كه همراه با اطاعت خداوند، پرهيز از گناه، احياي ارزش‌ها و… باشد داراي معيار اسلامي است و آدابي كه بايد در شادي رعايت شود از قبيل اين‌كه لهو نباشد، افراط و تفريط در آن نباشد و… بيان شده است.
در بخش دوّم اقسام شادي از ديدگاه اسلام بيان شده است و هر يك از اين اقسام در فصلي جداگانه به طور كامل توضيح داده شده است. يك فصل شادي‌هاي پسنديده در اسلام و فصل ديگر شادي‌هاي ناپسند از ديدگاه اسلام و در اين بخش بر اين نتيجه رسيده كه اسلام به طور كلي با شادي مخالف نيست بلكه شادي‌هاي پسنديده را كه موجب زندگي با نشاط و شاد مي‌شود را گاهي نعمت و رحمت خداوند تلقي مي‌كند.
بخش سوم اين رساله اختصاص يافته به شادي‌آفرين‌ها از ديدگاه اسلام و با قيمتي كه صورت گرفته در فصل نخست به راه كارهاي شادي آفرين از بعد جسمي پرداخته و در فصل دوّم به راهكارهاي شادي‌آفرين از بعد روحي نگاه كرده و مواردي را كه باعث ازدياد شادي مي‌شود بيان شده است.
و در بخش پاياني شادي در جامعه را از ديدگاه اسلام بررسي كرده و در فصل نخست به اين سؤال پاسخ داده است كه در برخوردهاي اجتماعي چگونه بايد شاد بود؟ و در فصل دوّم به اين سؤال پرداخته است كه چگونه مي‌توان ديگران را شاد كرد و اين‌كه كمك به فقرا، گذشت، هديه دادن و وليمه دادن و… از مسائلي است كه باعث مي‌شود هم خود شاد باشيم و هم ديگران را شاد كنيم.


 



free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...