شرایط مُصلِح موفق برای خدمت به جامعه
در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها یزد عنوان شد ؛
نشست اخلاقی به همت فرهنگی مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها شهر یزد با حضور کلیه طلاب
این مدرسه برگزار شد .
« حجت السلام اخوان سیگاری» مدرس حوزه و استاد اخلاق در این نشست به شرایط مُصلح برای خدمت
به جامعه اشاره کرد وی بر اساس
حکمت 110 نهج البلاغه گفت :که حضرت می فرمایند : لاَ يُقِيمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلاَّ مَنْ لاَ يُصَانِعُ وَلاَ يُضَارِعُ، وَلاَ يَتَّبِعُ الْمَطَامِع
فرمان خدا را تنها كسى مى تواند اجرا كند كه نه سازش كار باشد(و اهل رشوه) و نه تسليم و ذليل (در مقابل ديگران)
و نه پيروى از طمع ها كند.
وی در ادامه گفت : امیر المومنین می گوید : کسی که امر خدا را بر پا می دارد نباید این سه صفت را داشته باشد
.به این صفات صفات سلبی می گویند .در این جمله ها سخن از بر پا داشتن فرمان خداست
حال سوال این است چه کسی می تواند این کارها انجام دهد ؟آیا هر کسی می تواند این صفات را داشته باشد ؟
در جواب باید گفت شخصی که می خواد این منصب را به عهده گیرد باید شخصیت ویژه ای داشته باشد .
وی با بیان این مطالب تصریح کرد :حضرت علی علیه السلام می فرمایند : کسی می تواند به این توفیق برسد
که این 3 صفت زشت در او نباشد .
ملاحظه کاری یعنی چشمان خود را ببندیم و هر که هر کاری کرد بگوییم ما ندیدیم .
وقتی حضرت علی به خلافت رسیدند ایشان خواستن که معاویه برکنار شود و عده ای از یاران ایشان گفتند
که آقا شما هنوز سر کار آمده اید ،صبر کنید . حضرت فرمودند اگر اینگونه عمل کنم مصانعه و سازش کاری کرده ام
و این درست نیست .
مدرس حوزه در قالب مثال دیگری گفت :افرادی خدمت حضرت می رسیدن و چاپلوسی می کردند
حضرت به آنها می فرمود : که با من با مصانعه رفتار نکنید ( در بعضی جا ها مصانعه به معنای خجالت کشیدن
و رودربایسی کردن با دیگران است )
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با اینکه پیامبر رحمت و مهربانی بود ،جلوی دشمنان می ایستاد و
شمشیر می کشید و این در واقع ،نشانه رحمت است ..
وی از زبان استاد شهید مطهری ره گفت : در اجرای امر خدا رفیق بازی ،ملاحظه دوستان ، فرزندان و… را نکنید .
شخصی به امام خمینی ره فرمود : آقا من در دفتر شما مشغول کار هستم اگر می بینید مناسب نیستم
مرا اخراج کنید .امام فرمودند : با هیچ کس مصانعه نمی کنم هر وقت تشخیص دادم این کار را انجام می دهم .
«حجت الاسلام اخوان » در بیان شرایط مُصلح گفت: دومین صفتی که مُصلح باید داشته باشد
این که اهل مضارعه نباشد . یعنی آن کسی که می خواهد جامعه ای را اصلاح کند خودش نباید همرنگ مردم باشد
و خودش باید بهتر از دیگران باشد .
درست است که در طبابت های جسمی ممکن است انسان نزد پزشکی که خود سرما خورده است برود و برای درمان
سرماخوردگی از او دارو بخواهد اما در بیماری های روحی این امکان پذیر نیست.
شهید مطهری ره هم می فرمایند : اگر کسی در بیماری های جسمی بتواند شخصی را مداوا کند
این در مداوا های روحی مقدر نیست .
وی گفت : خودسازی بر جامعه سازی مقدر است .آن کسی که می خواهد بر دیگران اثر مثبت بگذراد
اخلاق خوب و رفتار خوب خیلی موثر است .
حضرت علی علیه السلام : به خدا سوگند من شما را به هیچ کاری فرمان ندادم مگر آنکه قبلا آن را انجام داده ام
و از هیچ کاری شما را نهی نکردم مگر اینکه خودم قبلا ترک کرده ام
مدرس حوزه در ادامه گفت:سومین صفتی که مصلح باید داشته باشد این است که طمع بندگی نداشته باشد؛
یعنی طمع در وجودش رشه ندوانده باشد که به امیالش برسد
حضرت علی علیه السلام در حکمت 180 نهج البلاغه فرمودند: اَلطَّمَعُ رِقٌّ مُؤَبَّدٌ.
طمع بردگى جاويدان است .اگر مالک و بردگی درونی بود این تا آخر عمر او را رها نمی کند
آدم باید چه قدرتی پیدا کند که خودش را نجات دهد .
وی در پایان گفت : انسان طمعکار به درد جامعه نمی خورد و همواره به دنبال منافع خود است .
حریّت و آزادی معنوی شرط توفیق مُصلِح دینی است ؛همچنان که یک انسان ملاحظه کار توفیق عبادت پیدا نمی کند
یک اسیر مُطامع نیز نمی تواند دیگران را از کارهای بد ،باز دارد.
پایان
فرم در حال بارگذاری ...
فید نظر برای این مطلب