27
تیر

مبانی عدالت اقتصادی درنهج البلاغه

عنوان مقاله : مبانی عدالت اقتصادی در نهج البلافه

نگارنده : محبوبه استقامت



چکیده



برای کسانی که با اسلام آشنایی ندارند فهم این مطلب که اسلام در کنار ظرائف عرفانی و الهی و دستورالعملهای اخلاقی، دربعد اقتصادی این همه راه حل کاربردی و دستورالعمل های دقیق داشته باشد مشکل است و گاهی بعضی افراد، سفارش های مفید در این زمینه را صرفأ حمل به اندرز و نصیحت اخلاقی کرده اند. اما این تفکرات سطحی نگرانه کاملأ به دور از حقیقت است.

امام المتقین و امیرالمومنین در حکومت محدود خود تمام تلاش خود را برای به کار بستن دستورات اسلام در تمام زمینه ها و از جمله بعد اقتصادی جامعه اسلامی مبذول داشته اند و کوشش فراوان آن حضرت جهت تحقق عدالت اقتصادی در نهج البلاغه که مجموعه ای از خطبه ها، نامه و کلمات حکمت آمبز است وجود دارد. لزوم باور به قدرت خداوند در تامین روزی به عنوان اصل اولی و تاثیر گذار، سفارش به میانه روی، قناعت، انفاق و بخشش مال، پرداخت زکات، فراگیری فقه اسلامی قبل از تجارت و دوری از احتکار، رشوه ،بخل وستمکاری از جمله موارد لازم برای ایجاد اقتصاد سالم در جامعه است. دقت در امور کارمندان و نظارت بر کار آن، اهمیت دادن به صاحبان صنایع، مدارا با مردم و رعایت تقوای الهی در اخذ و مصرف مالیات و برخورد شدید با مفاسد اقتصادی راهبردهای اجتماعی تحقق عدالت اقتصادی در نهج البلاغه می باشد.

کلیدواژه:

اقتصاد،عدالت، بیت المال،فقر، ثروت، مفاسداقتصادی، تجارت، مالیات،دارایی، زکات

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 :LatentStyles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true” DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″> ideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″ />


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...