چرا عقیله؟
از جمله ويژگی های حضرت زينب(س) كه به ایشان موقعيت ويژه می بخشيد، عقل و تدبيرش بود. اگر او عاقله نبود چگونه اين همه حوادث را كه بعد از جدش رسول الله(س) به او روی آورد، تحمل نمود؟ او در بين زنان قريش و بني هاشم به خاطر درايت و تدبير و حلم و بردباريش ملقب به عاقله و عقيله و عقيلة النساء شده بود.
?مثلا ابن عباس وقتی می خواهد از حضرت زینب(س) چيزی نقل كند ميگويد : 《حَدَّثَتنِي عَقِيلتُنا زَينَبُ(س) بِنتُ عَلىِّ(ع)..》(۱)
?در مجلس يزيد آن مرد سرخ رنگ شامي وقتي به جناب سكينه(س) اشاره كرد و از يزيد خواست كه او را به وی ببخشد، فاطمه(س) می گويد : «ما به زينب(ع) پناه بردیم چرا كه او بزرگتر و عاقلتر از ما بود.» خطبهاي غراء و آتشين كه در كاخ يزيد و عبيدالله و در بين مردم كوفه و شام ايراد كرد همه را به تعجب و تحسين و تأثر و حزن و پشيماني از كارشان واداشت، در حالي كه زني بود مصيبت زده آن هم چه مصيبتهاي بزرگ. از كارهاي مدبّرانه و عاقلانه او اين بود كه در حين كوچ دادن اسراء به شام دستور داد محملها را سياه پوش كنند، اين كارهاي او از نظر دشمن بياهميت بود ولي عقل و درايت زينب(س) به آينده و به حفظ نهضت حسيني با اين مظاهر پرمعني حكم مينمود.
?علامه قزوينی در بيان عقيله بودن زينب در كتاب «زينب من المهد الي اللحد» مينويسد : 《عقل و درايتي كه زينب(س) داشت، حادثه كربلا را رهبري و از فرزندان امام چنان آبرومندانه سرپرستي نمود و جان امام زين العابدين(ع) را از مرگ حتمي نجات داد و كاخ يزيد را به لرزه در آورد و نهضت حسيني را تا به امروز زنده و پاينده نمود.》(۲) ?كلمات و فرمایشات گهربار آن حضرت(ع) در خطبه هایى كه از آن حضرت روایت شده، خود قوی ترین دلیل بر كمال فصاحت و بلاغت آن بانوى بزرگوار می باشد. همان بانویى كه امام سجاد(ع) در حق ایشان فرمودند: «اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة» اى عمّه! شما الحمد للّه بانوى دانشمندى هستید كه تعلیم ندیده، و بانوى فهمیده اى هستى كه بشرى تو را تفهیم ننموده است»(۳) در مورد صدیقه ی توانا، عقلیه دودمان وحی، تربیت شده خاندان نبوت، حضرت زینب كبری(س) سخن ها بسیار گفته ونوشته اند.
?منابع: ۱)معالي السبطين علامه مازندرانی، ج۲، ص۱۰۹ ۲)زينب(س) من المهد الي اللحد علامه قزوینی، ص۴۰ ۳)بحار الأنوار علامه مجلسی، ج۴۵، ص۱۶۴
فرم در حال بارگذاری ...
فید نظر برای این مطلب