6
آذر

چگونه \" نه \" بگوييم؟

براي بسياري از خانمها ” نه ” گفتن کار بسيار مشکل و دشواري است، حتي اگر وقت کافي، حوصله و تمايلي براي انجام آن کار نداشته باشند.دراينجا علل اين امر و راهکارهاي آن توضيح داده مي شود.

• ” نه ” گفتن باعث رنج کشيدن شما مي شود
شما به عنوان دختر بچه اي کوچک از همان ابتدا ياد گرفته ايد که ملاحظه اطرافيان خود را بکنيد و دوست نداريد که هيچ کس را مايوس و سرد کنيد. اما “نه” گفتن را امتحان و اين احساس رنج را تحمل کنيد.

• ” نه ” گفتن باعث آزار خود شما مي شود
شما خودتان را به عنوان دوستي با وفا، مادري خوب و همکاري صادق تصور مي کنيد. با توجه به اين نکته، خيلي زشت و زننده خواهد بود، اگر خواهشي را رد کنيد يا از انجام آن امتناع ورزيد.

• ” نه ” گفتن باعث مي شود که شما از چشم ديگران بيفتيد
در چنين حالتي شخصيت شما خدشه دار مي شود و در نهايت، مردم شما را کمتر دوست دارند و تحسين مي کنند.

• ” نه ” گفتن خطرناک است
فرد با ” نه ” گفتن براي خود دشمن مي تراشد. پيامد اين موضوع مي تواند بر روي درآمد و حقوق، جوٌ خانوادگي يا ارتباطات همسايگي شما تاثير منفي داشته باشد.
واضح است که شما خواستار روندي عادي و به دور از هياهو در زندگي هستيد و ترجيح مي دهيد که از گفتن يک ” نه ” خشک اجتناب کنيد. بنابراين، يا شما بله مي گوييد و بعد از آن از دست خود عصباني مي شويد. يا اينکه دروغي مصلحتي مي گوييد که با اين کار در کوتاه مدت، جوٌي مساعد ايجاد مي کنيد، اما در دراز مدت، خودتان را بيشتر تحت فشار احساس مي کنيد. خيلي راحت به خود بگوييد: ” نه ” گفتن مشکلي را ايجاد نمي کند!
اين کار، حس خودباوري شما را تقويت مي کند، از شما محافظت و از هدر رفتن وقت و نيروي شما جلوگيري مي کند. حتي وخامت پيامدهاي آن معمولاً کمتر از آن چيزي است که شما تصور مي کنيد. انجام اين کار به همراه آشنايي با ترفندهاي روان شناسي که با آنها شما مي توانيد اثرات منفي ” نه ” گفتن را تا حد زيادي خنثي کنيد، بسيار موثرتر خواهد بود.
در زير چند نکته روان شناسي ارائه مي شود تا بتوانيد ” نه ” بگوييد.
1. در سالن غذاخوري محل کار کسي از شما مي پرسد: مي توانم اينجا بنشينم؟ ” به طور معمول جواب شما چنين است: خواهش مي کنم بفرماييد، اما توجه داشته باشيد که شما با اين پاسخ عموماً موافقت خود را براي شروع آشنايي با اين فرد اعلام مي داريد و در چنين حالت خاصي شما مجبوريد که ديگر مطابق خواست او رفتار کنيد.
2. رئيس يک شرکتي، يکي از کارمندان خانم شرکت را براي صرف غذا دعوت مي کند. آن خانم در جواب مي گويد: ” براي اين دعوت از شما متشکرم، اما من براي خودم قانوني را در نظر گرفته ام که مسائل کاري و شخصي را به طور جدي از همديگر جدا کنم. ” او با اين پاسخ به طور صريح، دعوت رئيس شرکت را رد نمي کند، بلکه هنجار کلي و عرف جامعه را يادآوري مي کند.
3. يکي از همکاران شما که ترجيح مي دهيد، با او بيشتر کار کنيد، به شما پيشنهاد مي دهد که همديگر را ” تو ” خطاب کنيد. شما در پاسخ مي گوييد: “متشکرم، من اين پيشنهاد را خيلي مطبوع و دلپذير مي بينم، اما من وقتي خودماني صحبت مي کنم، احساس بدي پيدا مي کنم. بنابراين، فکر مي کنم که بهتر است همانند سابق همديگر را ” شما ” خطاب کنيم.” شما با اين جواب نشان مي دهيد که انگار براي خودماني شدن مشکلي داريد.
4. در نظر بگيريد که مي خواهيد به يک کنسرت بزرگ موسيقي برويد و رئيس شما از شما خواهش مي کند که آن روز را بيشتر از معمول در محل کار بمانيد و اضافه کاري کنيد. شما در جواب مي توانيد بگوييد: ” مسلم است که کار براي من ارجحيت بيشتري دارد.اما اين بار من يک قرار ملاقات مهم دارم که به سختي مي توانم آن را لغو کنم. در صورت امکان انجام کار را به زمان ديگري موکول کنيد. من مي توانم امشب مقدمات کار را فراهم کنم و فردا زودتر در محل کار حاضر شوم. ” با اين حرف، شما در هر مقام و منزلتي که هستيد، قرار خواهيد داشت و با اين کار، ارتباط خود را با رئيس خود حفظ مي کنيد. به اين ترتيب، هم احساس خوبي را به رئيس خود القاء مي کنيد و هم بزرگواري و بزرگ منشي خود را نشان مي دهيد.
5. مادر جواني از شما تقاضاي کمک مي کند که کالسکه بچه اش را از روي پل عابر پياده رد کنيد. شما مي دانيد که اگر اين کار را بکنيد، يکي ديگر از مهره هاي کمر شما جا به جا مي شود. مي توانيد بگوييد: ” خيلي متاسفم، من کمر درد شديدي دارم،اما مي توانم از آن آقاي جواني که آنجاايستاده است، بپرسم که آيا مي تواند به شما کمک کند. ” با اين پاسخ، شما به گونه اي رفتار مي کنيد که چون مشکل شديد بدني داريد، نمي توانيد کمک کنيد.

برگرفته از مجله خانواده


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(0)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(1)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
1.0 stars
(1.0)
نظر از: قلم [عضو] 
1 stars

سلام
فکر می کنم برخی از این نکات و دستورات مربوط به فرهنگ غربی و خودخواهی ها و انسان محوری غربی است. ایکاش این مطلب را از زاویه اموزه های اسلامی بررسی می کردید.
التماس دعا
پایدار باشید

1391/09/06 @ 21:29


فرم در حال بارگذاری ...

 
مداحی های محرم