24
آذر

چگونه یک مبلغ موفق باشیم؟

?مبلغ باید قدرت تشخیص اولویت‌ها و آینده‌نگری داشته باشد!

?«مسائل» هر مبلغ نشان از «میزان عقل او» است. تشیخص مسئله، قدرت عقل انسان را نشان می دهد. مثلا مسئله اصلی در خانواده چیست؟ تواضع زن نسبت به مرد.

?مبلغ، لازم است از عقل وافر بهره‌مند باشد؛ یکی از معیارهای اصلی برای سنجش عقل، «قدرت تشخیص اولویت‌ها» است. فرمود:«لَيْسَ الْعَاقِلُ مَنْ يَعْرِفُ الْخَيْرَ مِنَ الشَّرِّ وَ لَكِنَّ الْعَاقِلَ مَنْ يَعْرِفُ خَيْرَ الشَّرَّيْنِ»(مطالب السئول ص 49). مثلا باید بتواند تشخیص دهد که عدالت مهم تر است یا ولایت؟ ویژگی دوم عاقل این است که قدرت آینده نگری و دور اندیشی را دارد و می تواند عاقبت ها را دقیق بنگرد و ببیند. فرمود:«أَعْقَلُ النَّاسِ أَنْظَرُهُمْ فِي الْعَوَاقِب»(غرر،217). دور اندیشی انسان را معاد اندیش و سیاسی می کند.

?مبلغ، کسی است که آغاز منبر مسئله را مطرح می کند و می خواهد آن را حل کند. «مسائل» هر مبلغ نشان از «میزان عقل او» است. تشیخص مسئله، قدرت عقل انسان را نشان می دهد. مثلا مسئله اصلی در خانواده چیست؟ تواضع زن نسبت به مرد.

?یکی از راه های افزایش عقل، «قبول مدیریت» است. فرمود:«مَنْ وَلَّي عَلَي عَشْرَةٍ كَانَ لَهُ عَقْلُ أَرْبَعِينَ وَ مَنْ وَلَّي أَرْبَعِينَ كَانَ لَهُ عَقْلُ أَرْبَعُمِائَةِ؛ هر كه زمامدار ده تن شود عقل چهل تن دارد و هر كه زمامدار چهل تن شود عقل چهارصد تن دارد»(نهج الفصاحه، ص727) مبلغی که مجموعه‌ای از انسان‌ها را مدیریت کند نقش دلسوزانه و پدرانه را ایفاء می‌کند، بهتر می‌تواند تبلیغ کند. یا فرمود:«مَنْ تَرَكَ الِاسْتِمَاعَ مِنْ ذَوِي الْعُقُولِ مَاتَ عَقْلُهُ»(کنزالفوائد، ج1، ص199) یا فرمود:«مَنْ جَانَبَ هَوَاهُ صَحَّ عَقْلُهُ.»(کنزالفوائد، ج1، ص199).

? علیرضا پناهیان

 


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...