24
خرداد

بی خیال شک و وسواس( زندگي آسون در كنار اصول فقه) - حفظ درمانی5

وسواس روان‌شناختی و وسوسه اخلاقی
اخلاق: :وسوسه در فرهنگ عمید به معنای وسواس پیدا کردن، بد اندیشیدن، پیدا شدن اندیشه‌ی بد در دل انسان و تحریکات شیطانی به کار رفته است.
در روان‌شناسی، وسواس فکر، کلمه یا تصویری است که به رغم اراده‌ی انسان به هشیاری او هجوم می‌آورد و سازمان روحی و روانی او را تحت سیطره خود قرار می‌دهد و اضطراب گسترده‌ای را در فرد برمی‌انگیزد .(4)
وسواس دو قسم است: وسواس فکری و وسواس عملی (شستشوهای مکرر و …) این وسواس می‌تواند جنبه‌ی وراثتی، بیماری‌های عضوی و یادگیری از دیگران مخصوصاً والدین داشته باشد .(5)
هر وسواسی نابهنجار نیست؛ چون نوعی وسواس در برخی از کارهای روزمره‌ی زندگی همه‌ی افراد وجود دارد که تا حدودی باعث دقت در کارها و پیشرفت است.
ما می‌توانیم وسواس‌های نابهنجار روان شناختی را با ویژگی‌های زیر بشناسیم:
- جنبه‌ی افراطی، نامعقول، اجباری (فشار از درون است نه از بیرون) و نامتناسب دارند.
- انصراف از آنها مشکل است.
-درماندگی مشخصی را در فرد باعث می‌شود..
-دقت قابل ملاحظه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد.
- بازده فعالیت‌های روزمره را تحت تأثیر قرار می‌دهد .(6)
درمان
در وسواس روان شناختی (نابهنجار) به درمان جدّی نیاز است و در درمان باید از روانشناس بالینی و روان پزشک( ابتدا روان شناس بعد از آرام شدن از روان‌شناس) کمک گرفت. و هر چه دیرتر اقدام شود درمان مشکل‌تر می‌گردد؛ امّا در وسواس‌هایی که از کنترل ما خارج نیستند و در مباحث اخلاقی مطرح می شوند ما خود می توانیم کنترل آنها را به دست بگیریم که این‌جا، عمل شخص، کمک از اساتید اخلاق و کتب آنها و اذکار، کارگشا است..اگر وسواس شدید بود و فرد تا حدود زیادی ناتوان از کنترل فکر و عمل خود باشد باید ابتدا از روان پزشک و بعد از روان شناس بالینی کمک بگیریم.
برخی می گویند. خدا درمان و درد را می دهد از او می خواهیم شفا دهد به آنها می گوییم خود خدا گفته از اسباب طبیعی و متخصص کمک بگیریم و به همین دلیل امام حسن و حسین برای امام علی هنگام قبل از شهادت شان پزشک آوردند. امام صادق علیه السلام : یکی از پیامبران بیمار شد ؛ پس گفت : خود را درمان نمی کنم تا همو که بیمارم کرده است شفایم دهد . خداوند تعالی به او وحی کرد که : تا خود را درمان نکنی ، شفایت ندهم ؛ زیرا شفا دادن از من است . (7)
معرفی کتاب و سی دی:
- راهکارهای عملی درمان وسواس، آیت الله مظاهری، مؤسسه فرهنگی مطالعاتی الزهراء.
- فایل سخنرانی ایشان درباره وسواس در نرم افزار خانواده ایشان وجود دارد.
-وسواس 2 dvd ، حميد حبشي، فروشگاه اينترنتي، شركت كامپيوتري پانته آ: آدرس شرکت : اصفهان ، خیابان شیخ بهائی ، ساختمان 275 ، واحد 5 ، شرکت پانته آ : کد پستی : 8135716318 2347170- 0311- http://www.panteaco.com/
- سی دی وسواس، از دکتر مجد، موسسه پژواک هنر و اندیشه. تهران.
- برای اطلاع بیشتر با مشاوران 09640 تماس بگیرید.
ادامه دارد………..

دوستان عزیز همه موارد حفظ درمانی در چند پست اخیر برگرفته از سایت گفتگوی دینی می باشد


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...