9
شهریور

آيا تزكيه نفس را خانم ها هم مي توانند انجام دهند و آيا بدون استاد اين كار موفقيت آميز هست و يا نه؟ آيا تزكية نفس امكان پذيراست؟


پاسخ :
پرسش دارای سه بخش امكان تزكيه‌ نفس ، امكان خودسازی برای خانم ها و موفقيت آميز بودن تزكيه بدون استاد می باشد اما لازم است قبل از پاسخ تعريفی از تزكيه نفس و هدف از آن را بيان كنيم.
تعريف:
منظور از تزكيه يا خودسازی شكل دادن و جهت بخشيدن به فعاليت های حياتی و تصحيح انگيزه ها و در نظر گرفتن مقصد نهايی و سوگيری فعاليت ها برای خداوند است[1] و به عبارتی روشن تر تزكيه يعنی پاكيزه نگه داشتن نفس برای رشد و سعادت ابدی.
هدف:
از عبارت های بالا دانسته شد كه هدف از تزكيه نفس رسيدن به فوز و فلاح ابدی است. چنانچه حضرت حق درسوره شمس آيه 11 بعد از 11 قسم می فرمايد: قد افلح من زكيها: به تحقيق هر كس[2] (مرد يا زن) كه تزكيه كند رستگار شد. البته رستگاری و فلاح فقط دور شدن از عذاب الهی و يا رسيدن به بهشت موعود نيست بلكه فلاح و رستگاری واقعی رضايت حق تعالی از انسان و عبوديت كامل انسان در برابر خداوند است.
امكان تزكية نفس:
امر خداوند به تزكيه: يكي از محكمترين دلايل امكان تزكيه امر خداوند و خطابات قرآنی است. در اينكه قدرت و توانايی انسان محدود است شكی نيست ولی هيچگاه خداوند به چيز محال و نشدنی و خارج از قدرت انسان امر نمی كند. آيه 11 سوره شمس هم اين نكته را می رساند كه تزكيه نفس چيز محال، نشدنی و غير قابل دسترسی نيست چون اگر اين طور بود قطعاً خداوند به آن امر نمی كرد. «قد افلح من زكيّها» يعنی اين كه هر كسی(چه زن وچه مرد) كه بخواهد می تواند تزكيه كند و رستگارشود. فلاح و رستگار شدن كه هدف نهايی و غرض از خلقت انسان است با تزكيه و خودسازی ميسّر است و اگر قدرت بر تزكيه برای انسان وجود نداشت نقض غرض حاصل شده و رسيدن به هدف خلقت ابتر مي ماند.ادامه دارد…


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...