24
خرداد

بی خیال شک و وسواس( زندگي آسون در كنار اصول فقه) - حفظ درمانی

6- احکام خاص افراد وسواس: بسیاری از مراجع می فرمایند لا اعتبار بعلم الوسواسی فی الطهاره و النجاسه؛ یقین و قطع فرد وسواسی در طهارت و پاکی معتبر نیست چه رسد به شک و گمان او. یقین وسواسی تخیل و توهم است بنابراین باید عرف راهنمای عملی او باشد و از سئوال‌های مکرر از دفاتر مراجع و عالمان دینی خود داری کند.

7-اصل استصحاب: اگر به چیزی یقین داشتیم و بعد شک کردیم سفت و سخت به همتان یقینی قبلی بچسبیم و یقین خودمان را با این شک که بعداً عارض شده است خرد و خمیر نکنیم؛ مثال یقین دارم ساعت 11 وضو داشتم الان اذان ظهر است و رفتم داخل مسجد شک می کنم که وضویم باطل شده است یا نه. می گویم گور پدر شک و یقین قبلی را عشق است. و این یعنی راحتی ای که خدا برای ما در نظر گرفته است باید به دستورش عمل کنیم و ممنونش باشیم. به یا داشته باشیم عبادت چیزی نیستم که دل من و تو بخواهد، بلکه همان چیزی است که خدا می خوادهد
تمثیل درمانی
برخی هنگام شک به وظیفه خود عمل نمی کنند و می گویند می خواهم مثل بقیه مردم اعمالم را انجام دهم ؛ به دلم نمی نشیند که به شک خودم اعتنا نکنم. مثَل اینها دقیقاً مانند فردی است که در مسافرت که وظیفه اش شکسته نماز خواندن است بگوید به دلم نمی نشیند می خواهم مانند مردمی که مسافر نیستند کامل و تمام بخوانم یا خانمی در ایام ماهانه بگوید به دلم نمی نشیند نماز نخوانم می خواهم مانند خانم هایی که نماز می خوانند و مسئله ای ندارند یا مانند مردان نماز بخوانم. ما باید قبول کنیم که در شرایط مختلف زمانی، مکانی و روانی ممکن است بر اساس حکم الاهی وظیفه ای خاص داشته باشیم مثلا کسی که در خشم قسم غیر منطقی و یا شرعی خورده نباید به این قسم خود که در هیجان منفی و شدید خورده عمل کند .


اعظم وسواسان
اگر توجه به شک و تردید ما را به کمال و قرب الاهی می‌رساند امامان و عرفا و عالمان دین ، اعظم‌وسواسی یان عالَم بودند در حالی که می بینیم مثلا فلان مرجع دینی با یک لیوان آب وضو می گیرد.


ضرب المثل درمانی
ضرب المثل ها چکش تجربه خورده اند و مسایل را برای ما ملموس می کنند.
- در ضرب المثل می خوانیم خانمی آرایش گر برای خوشگل کردن عروسی خواست ابرو بر دارد چشمش را کور کرد(آمد ابرو شو برداره کورَش کرد) فرد وسواسی می خواهد با اعتناء به شک خود خوب عمل کند هم عمل خود را ضایع می کند و هم اسراف در وقت و آب و… می کند (قرآن اسراف کاران را از برادران شیطان می شمارد) و هم سبب آزار نزدیکان خود می شود که خود گناه بزرگی است.
- در مثل داریم« همیشه سگ در چاه وسواسی می افتد» این عبارت دیگری است از همان مثل معروف که می گوید :«آدم از چیزی که می ترسه به سرش می آید» فرد وسواسی می ترسد اعمالش مقبول الاهی نشود و با کارش سبب می شود بر خلاف نظر خدا عبادت کند.


ادامه دارد………..


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...