24
خرداد

بی خیال شک و وسواس( زندگي آسون در كنار اصول فقه) - حفظ درمانی3

اشکال به شیوه نگارش رساله ها
برخی به مراجع اشکال می کنند که رساله هایشان عموم فهم نیست و گاهی هم عباراتش ممکن است سبب وسواس فرد شود مثلا در رساله ای آمده اگر در غسل به اندازه سر سوزنی بدن خشک بماند این امر سبب باطل شدن غسل می شود در حالی که می توان به عبارت دیگر گفت در غسل باید همه بدن شسته شود و جالی خشک نماند.
در پاسخ باید گفت که کار مراجع استنباط احکام شرعی از منابع دین است و این خود زحمت زیادی است آنها برداشت های خود را در رساله ها آورده اند. و رساله ها را کارشناسان دین با پیش زمینه هایی که دارند متوجه می شوند. این جا بهتر است کارشناسان دیگری که با مبانی آن مراجع آشنایی دارند و سلیس روان می نویسند با کمک از رساله ها و مبانی رساله ها را برای عموم ساده تر بنویسند. نهاد رهبری در دانشگاه (دفتر نشر معارف) نمونه هایی از رساله های طبقه بندی شده و متناسب با مسائل رائج جامعه مانند احکام روابط دختر و پسر، احکام روابط زن و شوهر، احکام موسیقی، نگاه و پوشش و… را ارائه داده است بی‌تردید این کار چون تازه است ممکن است اشکالاتی هم داشته باشد اما گام مثبتی است برای شروع.


نکته: در شیوه نگارش فرق است بین این که بنویسیم در غسل به همه جای بدن آب برسد و این که بنویسم در غسل اگر به اندازه نوک سوزنی آب به بدن نرسد، غسل باطل است. دومی وسوسه ایجاد می کند.


شیوه بیان در تبلیغ
شیوه های بیان مبلغ کمک زیادی به رفع و دفع زمینه‌های وسواس می‌کند.
- مبلغ نباید با ایجاد حساسیت های زیاد ذهن فرد را مشغول کند. او که به رساله ها آشنایی دارد باید با بیان سلیس و عرف فهم و متخصص پسند احکام را بیان کند.
- دیگر این که در تعلیم و آموزش افرادی که آگاهی زیادی ندارند و یا زمینه وسواس را دارند از شیوه‌های زنجیره سازی استفاده کند. یعنی اگر فرد پنج اشکال در عمل دارد یک دفعه همه را ایراد نگیرد با حوصله در زمان‌های مختلف اشتباه او را تصحیح کند.
- اگر درباره احکام سخن می‌گوید اشاره‌ی کند که این احکام مربوط به افراد عادی است و حکم خاص وسواسی‌ها جدا است و این یک موهبت و رحمت خداوند برای آرامش آنها است.
- وسواس شدید ریشه در اضطراب بیمار دارد به جای تأکید بر این که این کار گناه دارد و احساس گناه را در او شعله ور کنیم بهتر است بر رخصت‌های دینی مربوط به آنه تأکید کنیم.
- زمینه درک افراد وسواسی را برای دیگران فراهم کنیم تا با تذکر، تمسخر و تمرکز بر کار آنها و….سبب تشدید نشوند.
- وسواس فرد را مستقیم یا غیر مستقیم به عنوان دقت در دینداری تشویق نشود.
- برای رفع ضعف‌ها با رویکرد روان شناسی مثبت کمک بگیریم یعنی از نقاط قوت و تجارب مثبت فرد کمک بگیریم و او را با آنها آشتی دهیم.
- بگوییم که درمان دارویی و توکل بر خدا قابل جمع است.
- شیوه‌های دینی رویارویی با وسواس روان‌شناختی و وسوسه اخلاقی مانند نمازها، اذکار و…را آموزش دهیم. البته وسوسه اخلاقی می‌تواند منجر به وسواس روان شناختی شود.
- اگر کسی از مبلغ سئوال فقهی پرسید و دقت زیادی داشت مبلغ با سئوالاتی وسواس او را ارزیابی کند و احکام مخصوص او را به او بگویید.
- با بها دادن به سئوال‌های وسواس‌گونه بیمار سبب نشدید بیماری نشویم. به جای توضیح مکرر پس از بیان شفاف فقط تکرار کنید که حکم شما همان حکم عرف است.
- فرد وسواسی با سئوال‌های پی در پی مانند فرد سیگاری به آرامش لحظه‌ای می‌رسد و معتاد به سئوال کردن می‌شود در واقع او دنبال کسب آگاهی نیست در پی همدلی روزانه می‌گردد. به جای دادن مسکن‌های مستمر او را به سمت درمان راهنمایی کنید.

اعتنا نکن
برخی می گویند وسواس دست ما نیست بی اختیار سراغ ما می آید. در دستورات دینی هم توصیه شده که اینجا به وسواس اعتنا نکن و زور نگفته اند که وسواس اجباری را نداشته باش.


ادامه دارد…………


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...