14
آبان

ترس از گناهان


یکی از انواع ترس مثبت، ترس از گناهان و ترس از عقوبت و کیفر اعمال است . این ترس، سیره ابنیاء و ائمه ( علیهم السلام) و بزرگان دین بوده است و ترس از گناهان همواره منشا اعمال صالح و نیک در انسان ها بشمار می رود . امام صادق ( علیه السلام) می فرمایند: شخص با ایمان گرفتار دو گونه ترس است: یک ترس مربوط به گناهی است که کرده و نمی داند که خدا با او چه می کند؟ آیا او را عفو می کند؟ یا او را عذاب می نماید؟ ترس دوم مربوط به عمری است که در پیش دارد که چه مهلکه هایی را ممکن است کسب کند؟ ممکن است در آینده مرتکب گناه و کفر شود، پس او صبح نمی کند، مگر این که ترسیده است (همیشه در حال ترس است) و او را به جز ترس از خدا و عذابش اصلاح نمی کند . (1)
زمینه گناه

برای انسان زمینه های گناه فراوان است، از جمله آثار ترس از گناهان این است که انسان عامل گناه را بشناسد و با آن مبارزه کند . مهمترین عامل، شیطان است که قسم یاد کرده است که انسان را از راه راست باز دارد . قرآن می فرماید: شیطان گفت: «خدایا! قسم به عزت و جلال تو که تمامی مردمان را گمراه می سازم; مگر بندگان خالصت را .» شیطان راه های گمراه کننده فراوانی پیش پای انسان می گذارد تا به هر صورت ممکن، او را بوسیله ارتکاب به گناه از خداوند دور سازد و برای هر کس به اندازه ایمانی که دارد، دام مخصوص نهاده است .
فرار از شیطان

برای این که شیطان نتواند بر انسان مسلط شود و کارهای خیر او را باطل کند و او را به طرف گناه سوق دهد، خداوند دستورالعمل هایی را به انسان گوشزد فرموده است:

1 - ایمان و توکل به خدا: خداوند در سوره نحل، آیه 99، می فرماید: «محققا شیطان را هرگز بر کسی که به خدا ایمان آورده و بر او توکل و اعتماد کرده، تسلط نخواهد بود .»

2 - پناه بردن به خدا: در آیه 98 سوره نحل آمده است: «هرگاه خواستی قرآن را تلاوت نمایی، اول از شر وسوسه های شیطان رجیم به خدا پناه ببر .»

3 - گفتن ذکر خدا: پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «گفتن لااله الاالله شیطان را از انسان دور می کند .» (2)

4 - دعا کردن: امام سجاد ( علیه السلام) در ضمن دعا چنین تعلیم فرمودند: «خداوندا ! بر محمد (صلی الله علیه و آله) و عترت پاکش ( علیهم السلام) درود فرست و شدت و سختی های حوادث عالم را بر ما آسان ساز و از شر و آسیب دام های شیطان و قهر و اقتدار شیطان محفوظ دار .» (3)

5 - مراقبت از وسوسه های شیطان: علی ( علیه السلام) فرمودند: خداوند بزرگ به موسی ( علیه السلام) امر فرمود: «ای موسی! توصیه چهارگانه مرابه ذهن خود بسپار; از آن جمله تا حیات داری شیطان را مرده حساب نکن تا از شرش خودت را در امان بدانی . » (4)

6 - عجله در کار خیر: امام باقر ( علیه السلام) فرمود: «کسی که قصد انجام کار خیری دارد، در بجا آوردن آن عمل، تعجیل نماید . چون در هر عمل خیری که با تاخیر انجام بگیرد، شیطان در آن مداخله می کند .» (5)

7 - تلاوت قرآن: پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: هیچ امری بر شیطان سخت تر از تلاوت قرآن نیست . بودن قرآن در خانه موجب دفع شیطان است .» (6)

8 - حفاظت بر نمازهای پنجگانه: پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «شیطان مادامی که مؤمن نمازهای پنجگانه اش را محافظت می نماید، از او خائف است . پس هر گاه این امر را مراعات نمود، بر او جرات پیدا می کند و او را در خطرات می اندازد .» (7)

9 - روزه، صدقه، عمل صالح و آمرزش از خدا: از پیامبر (صلی الله علیه و آله) سؤال شد، چه عملی شیطان را از ما دور می سازد؟ فرمودند: «روزه صورت او [شیطان] را سیاه می گرداند و صدقه او را می شکند و دوستی در راه خدا و بر انجام اعمال صالح کوشا بودن، ریشه اش را قطع می نماید و از خدا طلب آمرزش نمودن، رگ حیاتش را قطع می کند .» (8)

10 - نیت خالص، تسبیح خدا، صبر، رضا، توکل و خیرخواهی: امام صادق ( علیه السلام) فرمودند: «یکی از سخنان ابلیس است که می گوید: همه افراد در قبضه قدرت من می باشند، به جز پنج گروه که من تسلطی بر آنان ندارم: 1 - شخصی که به خدا با نیت درست تمسک جوید و در تمام امور به او تکیه نماید . 2 - کسی که در شب و روز بیش از دیگران خدا را تسبیح نماید . 3 - کسی که برای برادر مؤمن خود آنچه که برای خود دوست دارد، دوست داشته باشد . 4 - کسی که در مصیبتی که به او می رسد، جزع و فزع ننماید . 5 - و کسی که راضی به تقدیر الهی باشد که برایش مقرر شده است و برای به دست آوردن روزی تلاش بی اندازه نماید .» (9)

انسانی که از ارتکاب گناه می ترسد، باید با تمسک به این توصیه ها از شیطان دور بشود .

منبع


free b2evolution skin
نظر از: دانشی [عضو] 
دانشی

خیلی مطالبتان بلند است کوتاه ترکنید تا بشود خواند
یا در چند قسمت بریزید
ممنون

1391/08/14 @ 19:05
نظر از: دانشی [عضو] 
دانشی

خیلی مطالبتان بلن است کوتاه ترش کنید تا بشود خواند
یا در چند قسمت بریزید
ممنون

1391/08/14 @ 19:02


فرم در حال بارگذاری ...