21
خرداد

شیوه‌های اجتماعی کردن کودکان

عنوان پایان نامه : شیوه‌های اجتماعی کردن کودکان

پژوهشگر: اعظم حداد

استاد راهنما: سركار خانم رضیه دانشجو

استاد داور: حجت الاسلام والمسلمین میرخلیلی

 

چکیده


بحث ما در این مجموعه شیوه‌های اجتماعی کردن کودکان است. اجتماع در لغت یعنی فراهم آمدن، گرد آمدن، نزدیکی جسمی به جسم دیگر یا چندین جسم را به هم اجتماع می‌گویند. اجتماعی کردن کودکان به این معنی است که چگونه به کودک خود بیاموزیم که با افراد خانواده خود و همچنین محیط بیرون از خانه رابطه مناسب برقرار کند و منزوی و خجالتی نباشد. مهارتهای اجتماعی ، مجموعه توانمندی هایی است که موجب موفقیت در زندگی اجتماعی می شود. هر فرد برای زندگی موفق در یک جامعه علاوه بر مهارت های فردی به مهارت های دیگری نیاز دارد که از آن به مهارت های اجتماعی یاد می شود.

اهمیت و ضرورت این موضوع این است که بعضاً دیده می‌شود ضربه‌هایی که متوجه بعضی افراد می‌شود و بعضی مشکلاتی که برایشان پیش می‌آید به خاطر خجالتی بودن، احساس حقارتی که در خود دارند، کمرویی و عدم اعتماد به نفس آنهاست و مثلاً افرادی کارهای خلاف مرتکب می‌شوند و یا به دنبال اعتیاد می‌روند که اعتماد به نفس کافی ندارند و یا خودشان را باور نداشته و در خود احساس حقارت می‌کنند و یا قدرت نه گفتن به دوستانشان را ندارند.

هدف ارائه دادن شیوه‌هایی برای اجتماعی کردن کودکان این بود که کودکان با خودباوری و اعتماد به نفس بالا بتوانند ارتباط مناسب و خوبی با مردم داشته باشند زیرا جامعه‌ای می‌تواند به قله‌های پیشرفت و ترقی دست پیدا کند که افراد آن به خودباوری رسیده باشند و اعتماد به نفس بالایی داشته باشند و همچنین توان صحبت کردن در جمع و بیان نظرات خود را داشته باشند اگر به کودکانمان این موارد را آموزش دهیم در آینده فردی خواهند بود که در پیشرفت کشورمان مؤثر خواهند بود.

کتاب‌هایی که در مورد این موضوع بررسی کردم مانند کتاب تربیت فرزند از نظر اسلام نوشته حسین مظاهری یا گلبرگ زندگی نوشته دکتر مهدی نیک خواه ، آیین تربیت نوشته ابراهیم امینی که به طور خاص به این موضوع نپرداخته بود و بیشتر در مورد اعتماد به نفس و شیوه‌های تقویت آن بحث کرده بود غیر از کتاب کودک ، از نظر وراثت و تربیت آقای فلسفی که در این کتاب بیش‌تر به عوامل اجتماعی شدن پرداخته شده بود. و آیات و روایات بیشتری ذکر شده بود.

این تحقیق طی سه فصل جمع‌آوری شده؛ فصل اول در مورد نقش والدین ، مدرسه و مخصوصا مادر در اجتماعی شدن کودک، فصل دوم در مورد عوامل اجتماعی شدن و فصل سوم عوامل منزوی شدن است.

به طور کلی در این تحقیق اهمیت تربیت و همچنین تربیت اجتماعی کودک بیان شده و به وظایف پدر ومادر و نقش پررنگ تر و مهمتر مادر پرداخته شده همچنین به نقش مربیان مدرسه و شیوه هایی برای اجتماعی کردن دانش آموزان اشاره شده است. فی الجمله راهکار های عملی برای اجتماعی کردن کودکان بیان شده که هم پدر و مادر و هم مربیان کودک با به کار گیری آن ها در آینده شاهد فرزندانی با مهارت های اجتماعی بالا هستند همچنین عوامل منزوی شدن کودکان هم بیان شده که والدین و مربیان کودک باید این عوامل را بشناسند تا بتوانند از آنها اجتناب کرده و باعث منزوی شدن کودکان نشوند که اگر این طور باشد مسئول مشکلات بعدی که برای کودکان پیش می آید، آنها هستند.


واژگان کلیدی

کودک، اجتماعی کردن، اعتماد به نفس، خودباوری.


free b2evolution skin
نظر از: الزهرا (س) نصر [عضو] 

فراخوان عکس

از تمام دوستان و فعالان در سامانه وبلاگ مدارس دعوت می شود

تا در مسابقه عکس انتخابات شرکت نمایند .

موضوع این مسابقه فقط مربوط به :

انگشتان سبابه ای است که توسط آن در برگه انتخاباتی انگشت زده اید و رنگی شده است .

به بهترین عکس یادبودی اهدا خواهد شد .

1392/03/23 @ 19:38


فرم در حال بارگذاری ...