21
خرداد

نقش زن در رشد فضايل اخلاقي خانواده و اجتماع

 

عنوان پایان نامه :نقش زن در رشد فضايل اخلاقي خانواده و اجتماع

پژوهشگر:فرزانه شفيعی

استاد راهنما: سركار خانم بتول حسینی زاده

استاد داور : حجت الاسلام محمد مهدی خواجه پور


چکيده


هدف اين پژوهش اين است که زنان از نقش و جايگاه خود در جامعه آگاه شوند و به وظيفه خطير خود که مادري و تربيت فرزند صالح است،پي ببرند و بدانند که آينده جامعه در گرو تربيت صحيح و رفتاروکردارصحيح آنان است.

اگرزنان جامعه به نقش مهم و سازنده خود در رشد فضائل اخلاقي خانواده واجتماع پي ببرند، بهتر مي‌توانند به انسان سازي بپردازند و در امر تربيت و انجام ساير وظايف، موفق تر عمل خواهند کرد.

مسئله‌اي که مورد بررسي قرار گرفته، اين است که اين وجودي که برخي آن را ضعيف مي‌پندارند چه نقشي مي‌تواند در رشد فضائل اخلاقي خانواده و اجتماع داشته باشد؟

البته زن در رشد فضائل اخلاقي خانواده و اجتماع و هدايت آنها در مسير رسيدن به کمال نقش مهم و بسزايي دارد،چون او داراي عواطف و احساسات است و افراد خانواده به اين عواطف و احساسات او نياز دارند. ديگر اينکه او در نقش مادري ظاهر مي‌شود و مسئوليت سنگين تربيت به عهده اوست و هم چنين او يک الگوي رفتاري براي فرزندان محسوب مي‌شود و فرزندان از او الگو مي‌گيرند وکسي که به عنوان مربي و الگوي رفتاري در جايي ايفاي نقش مي‌کند، بايد يک انسان خود ساخته و با تقوا و داراي رفتارهاي مناسب باشد تا بهتر بتواند انجام وظيفه کند.

زن بايد ابتدا به خودسازي بپردازد و بعد با تربيت صحيح و مناسب فرزندان و شوهرداري نيکو و اطاعت از همسر و انجام وظيفه در خانه فرد سازي کند و افراد خانواده را در مسير کمال و کسب فضائل اخلاقي رشد دهد و نيازهاي مادي ومعنوي و عاطفي آنها را تامين کند و آنها را به شايستگي تحويل جامعه دهد و در مرحله بعد و آخرين مرحله جامعه سازي کند. او ميتواند با هنر خود جامعه‌اي را به سمت معنويات پيش برد، چون اين افراد هستند که جامعه را مي‌سازند و خانواده است که اجتماع را به سوي هدايت يا ضلالت مي‌کشاند. اجتماع از خانواده تاثير مي‌گيرد و خانواده نقش مهمي در جامعه دارد. زن، خانواده را تربيت و رشد مي‌دهد و خانواده، جامعه را به سوي صلاح يا فساد مي‌برد. زن از بعد تربيت و الگو پذيري و به خاطر ظرايفي که در وجود اوست نقش مهم و تاثير گذاري در رشد فضائل اخلاقي خانواده و به تبع آن اجتماع دارد و بايد نسبت به اين مسئله آگاه شود و بداند که هدايت و ضلالت و صلاح و فساد يک جامعه بستگي به شيوه رفتار و نحوه تربيت او دارد.


واژه‌هاي کليدي

زن، فضائل، اخلاق، خانواده، اجتماع، فرزند


 


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(0)
4 ستاره:
 
(1)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
4.0 stars
(4.0)
نظر از: صدرارحامی [عضو] 
4 stars

شعبان بهانه ای است برای دوستی با خدا ، لحظه هایت سرشار از این دوستی باد.
ميلاد بزرگ سالار شهيدان، حسين فاطمه؛ علمدار كربلا، ابوالفضل العباس و
حضرت امام زين ‏العابدين بر همه عاشقان مبارك باد.

1392/03/22 @ 09:29


فرم در حال بارگذاری ...