16
دی

چگونه استرس را كنترل نماییم

 



این باید با برنامه ریزی و با استفاده از توانایی ها و در نظر گرفتن ضعف ها و قوت های خود به عنوان معیار مهم در رسیدن به هدف باشد. وقتی در برنامه ریزی به موفقیت های دیگران تكیه می كنید بیشتر مواقع ممكن است انتظارات نامعقولی ایجاد شود كه یا بیش از توانایی شما است و یا كمتر از آن. لیستی از كسانی كه كارهای خود را با آنها مقایسه می كنید تهیه نمایید و سعی كنید در آینده آگاهانه در مقابل مقایسه خود با آنها مقاومت كنید و از این كار اجتناب نمایید.۴- كنترل فشارهای خارجی: اغلب ممكن است انتظارات و توقعات نابجا از طرف دیگران خصوصاً والدین موجب ایجاد استرس شود. در این صورت لازم است عملكرد خود را بازبینی نمایید زیرا خود بهترین قاضی موفقیت های خود هستید و براساس موفقیت های خود برنامه ریزی نمایید.۵- اداره كردن شرایط حاد در رقابت های سنگین.
۶- قضاوت مثبت نسبت به خود داشته باشید:.

۸- زمانی را برای مرور درس ها بگذارید: این عمل در تقویت اعتماد به نفس شما نقش موثری دارد و استرس قبل از امتحان را كاهش می دهد چرا كه می توانید بفهمید كه آمادگی لازم برای امتحان را دارید.
۹- به مقدار كافی بخوابید: شش ساعت خواب در شب برای حفظ آمادگی بدن و تخفیف استرس و فشار روانی مورد نیاز است. درصورت به هم خوردن نظم خواب و یا كم خوابی، كارایی مغز كاهش می یابد و موجب افزایش استرس می شود.
۱۰- عضلات بدن را با تمرین شل كنید: انقباض عضلات كه در صورت تداوم می تواند موجب بروز خستگی و ناراحتی شود از علائم فیزیكی استرس است. تمرین شل كردن عضلات می تواند به شما در زمانی كه فشار روانی زیاد است كمك كند و نهایتاً موجب كاهش استرس می شود. این مهارت را می توانید با انجام دادن دو بار در روز به مدت سه ماه به دست آورید.

۱۱- اگر مضطرب هستید یا هراس دارید سعی كنید آن را از خود دور نمایید: تكنیك های ایجاد تمركز، علاوه بر كمك به تمركز می تواند به طبیعی شدن ضربان قلب نیز كمك نماید. )
بعضی از غذاها آرامش بخش تر از بقیه هستند. شیر و موز، سیب زمینی پخته، حبوبات پخته، نان، كاهو و دیگر سبزیجات خام از این گروه است، قند در رأس این گروه قرار دارد اگرچه قند می تواند انرژی خوبی را در دسترس بدن قرار دهد اما می تواند در عصبی شدن شما نقش موثری داشته باشد. شكلات از این قاعده مستثنی است و وجود ماده ای به نام تئوروبین در آن اثر آرام بخش دارد و اثر نامطلوب قند موجود در آن را خنثی می كند، اگر مقید هستید در طول امتحانات شیرینی مصرف كنید بهتر است شكلات را انتخاب نمایید. سبزیجات، ویتامین ها و املاح ازجمله موادی هستند كه مصرف آنها در شرایط استرس بالا می رود و نیاز بدن به آنها افزایش می یابد. اینها شامل ویتامین های گروه B و املاح گروه معدنی به خصوص منیزیم و پتاسیم و فسفر است. علاوه بر آن نیاز به ویتامین ث نیز افزایش می یابد. مضاف براینكه مواد معدنی فوق در عملكرد سیستم عصبی موثر است و ممكن است مصرف آنها در زمانی كه علائم انقباض عضلانی، اضطراب، عصبی شدن، خستگی و عدم تمركز وجود دارد مفید باشد. برای مثال:
جوی دو سر ازجمله خوراكی هایی است كه در زمان ناتوانی و ضعف و افسردگی كاربرد دارد. در تخفیف استرس، اضطراب خفیف و خستگی موثر است. جوی دو سر سرشار از ویتامین و املاح معدنی مذكور است كه تمام اینها برای فعالیت مغز ضروری است.
- تنش های عصبی را با ورزش از خود دور نمایید: ورزش موجب افزایش گردش خون در بدن ازجمله مغز می شود، و
۱۴- به مقدار كافی آب بنوشید: كم شدن آب بدن می تواند تاثیر نامطلوبی در كارایی مغز داشته باشد و علاوه بر آن نوشیدن مایعات به مقدار كافی دفع مواد استرس زا را تسهیل می كند.
بیشتر مواقع دیده شده است كه تعدادی از دانش پژوهان به رغم آمادگی قابل توجه برای امتحان به دلیل استرس فراوان در جلسه امتحان قادر به پاسخ دادن نیستند و نمره آنها برخلاف انتظار افت شدید پیدا می كند.علاوه بر نكاتی كه در روزهای قبل از امتحان باید به منظور كاهش استرس انجام داد، حضور در جلسه امتحان نیز نیاز به رعایت پاره ای نكات دارد تا بتوان با حداكثر موفقیت جلسه را ترك گفت. در این فرصت كوتاه، اهم نكات لازم را به اختصار بیان می كنم.
• به طور كلی
سعی كنید زودتر از موعد مقرر در محل امتحان حاضر شوید، مطمئن باشید وسائل مورد نیاز لازم را به همراه دارید، قبل از خواندن ورقه سئوالات، یك نفس عمیق بكشید، ابتدا یك بار سئوالات را بخوانید. بدون اینكه تصمیم بگیرید به كدامیك ابتدا پاسخ دهید. زمان لازم برای پاسخ دهی به هر سئوال را برنامه ریزی نمایید، از سئوالاتی كه پاسخ به آن شما را دلگرم می كند آغاز كنید. اگر احساس می كنید مضطرب هستید نفس عمیق اما آهسته انجام دهید. با این كار خون رسانی به مغز افزایش می یابد، از اضطراب پرهیز كنید.
- بعد از امتحان هرگز خود را به خاطر پاسخ های غلط و یا احتمالاً سئوالاتی كه پاسخ نداده اید. سرزنش و تنبیه نكنید. چرا كه غالب موارد قضاوت ما در مورد امتحان و پاسخ های ما با واقعیت فاصله دارد.
- دستورالعمل نحوه پاسخ دادن به سئوالات را كه معمولاً بالای برگه سئوالات نوشته می شود به دقت بخوانید و مطمئن شوید كه آن را فهمیده اید.
- خوش خط و خوانا بنویسید.

 



free b2evolution skin
نظر از: زارعیان [عضو] 
زارعیان

ممنون . دست شما درد نكنه .

1392/10/17 @ 18:14


فرم در حال بارگذاری ...

 
مداحی های محرم