26
خرداد

آثار بین‌المللی تجدید رای پرشمار مردم به نظام جمهوری اسلامی

آثار بین‌المللی تجدید رای پرشمار مردم به نظام جمهوری اسلامی

 

حضور پرشکوه مردم شریف ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری که روز گذشته غالب رسانه‌های جهان به آن اعتراف داشتند، نه‌ تنها در عرصه داخلی بلکه در عرصه بین‌المللی نیز کاملا به نفع جمهوری اسلامی است. حضور گسترده مردم در انتخابات در واقع به‌منزله تایید سیستم حکومتی و شیوه انتخاباتی است. کسی که در انتخابات شرکت می‌کند قطعا اهدافی دارد و پذیرفته است که این سیستم می‌تواند او را به اهداف و خواسته‌هایش برساند، وگرنه در انتخابات شرکت نمی‌کرد. حضور اکثریت قاطع مردم در انتخابات، بلاتردید همان‌طور که رهبر انقلاب اسلامی نیز تاکید کردند، رای مجدد به نظام اسلامی است. اکثریتی که در انتخابات شرکت کرده‌اند، سیستم موجود را به‌عنوان بستر رسیدن به خواسته‌های خود پذیرفته‌اند و همین یعنی رای مجدد به نظام اسلامی ایران.

 

سیاست خارجی هر کشوری قطعا با «توان داخلی» آن کشور در تناسب است. هرچه توان داخلی یک کشور بیشتر باشد، این کشور در عرصه بین‌المللی توانایی بیشتری برای ایستادگی بر مواضع خود و تامین منافع ملی دارد. «رئالیست‌های نوکلاسیک» در نظریه‌پردازی‌های خود به درستی به این موضوع اشاره کرده‌اند. از نظر آنان اگرچه نظام بین‌المللی اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار بر سیاست خارجی کشورهاست اما توان داخلی یا «قدرت بسیج عمومی»، به‌عنوان یک متغیر مداخله‌گر (Intervening Variable)، در سیاست خارجی کشورها تاثیر می‌گذارد. این نظریه‌پردازان به‌خوبی توانستند در تحلیل‌های خود علل فروپاشی اتحاد شوروی را در ناتوانی بسیج توان انسانی تشریح کنند.

 

بر این اساس، در نظام بین‌المللی علاوه بر معادلات و قواعد حاکم بر این نظام، توان داخلی کشورها تاثیرگذار است و بی‌تردید مقبولیت نظام حاکم، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تشکیل‌دهنده توان داخلی است. در نظام‌های مردم‌سالار، حضور ۵۰ تا ۵۵ درصدی در انتخابات از نشانه‌های مقبولیت سیستم تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر شناخته می‌شود و این در حالی است که مشارکت در انتخابات روز گذشته ایران قطعا بیش از ۷۰ درصد بوده است.

 

به این ترتیب، انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نشان داده است که جمهوری اسلامی توان بسیج داخلی را برای اهداف و منافع ملی ایران دارد و این بدان معناست که قادر است در عرصه بین‌المللی خواسته‌های ملت ایران و حقوق حقه خود را پیگیری کند.

 

* وجهه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران

 

بی‌تردید اقبال عمومی به انتخابات ریاست‌جمهوری، در وجهه بین‌المللی کشورمان نیز تاثیر مثبت دارد. رسانه‌های غربی بالاخص از سال ۸۸ به بعد و پس از فتنه سبز، تلاش زیادی کرده‌اند که جمهوری اسلامی را نظامی غیرمردم‌سالار نشان دهند. نه‌تنها رسانه‌های غربی که بسیاری از شخصیت‌های سیاسی جهان غرب نیز همین رویکرد را در پیش گرفته بودند.

 

حضور گسترده مردم در انتخابات ۹۲، پاسخی قاطع به این ادعاها بود و توانست تلاش‌های غرب برای مخدوش نشان دادن وجهه جمهوری اسلامی ایران را خنثی کند. به بیان مورگنتایی، این انتخابات برای ملت ایران نه‌تنها «کسب قدرت»، بلکه «نمایش قدرت» بود.

 

از سوی دیگر، حضور قدرتمند مردم در انتخابات در شرایطی که برخی از مقامات آمریکایی انتخابات ایران را غیرآزاد و غیرقابل قبول می‌خواندند، طبعا برای مقامات غربی هم چندان خوشایند نیست. کسانی که روزگاری جمهوری اسلامی ایران را به تقلب در انتخابات متهم می‌کردند، دیروز شاهد صف‌های طولانی در شعب اخذ رای در تهران و دیگر شهرهای ایران بودند.

 

* تحریم‌ها و مشارکت در انتخابات

 

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در عرصه بین‌المللی کشورمان با آن روبروست، مساله تحریم‌های یک‌جانبه‌ای است که ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال کرده‌اند و طی ماه‌های منتهی به انتخابات، مستمرا در حال افزایش آنها بوده‌اند. رسانه‌ها و تحلیلگران غربی طی یک‌سال اخیر هیچ ابایی از این ندارند که اذعان کنند، غرب با تحریم‌های مزبور به‌دنبال ایجاد آشوب داخلی در ایران و براندازی جمهوری اسلامی است.

 

وقتی تصریح می‌شود که این تحریم‌ها در نهایت به‌دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی هستند، مشارکت بیش از ۷۰ درصدی مردم در انتخابات چه معنایی می‌تواند برای واضعان تحریم داشته باشد؟ حداقل معنایی که از این امر می‌تواند به ذهن دشمنان ایران متبادر شود این است که به هدف خود نرسیده‌اند و مردم ایران حتی اگر خواستار تغییر وضع موجود باشند، این تغییر را در چارچوب نظام اسلامی جستجو می‌کنند.

 

* پویاترین نظام سیاسی خاورمیانه

 

انتخابات دیروز در عرصه منطقه‌ای نیز می‌تواند بار دیگر ثابت کند که ایران دارای پویاترین سیستم سیاسی منطقه است. افکار عمومی جهان یقینا پویایی سیستم سیاسی ایران را با رکود سیستم‌های سیاسی حاکم بر متحدان مرتجع غرب در حاشیه خلیج فارس مقایسه می‌کنند و قطعا از خود سوال می‌کنند که چرا غرب، با ایران چنین است و با شیوخ عرب چنان؟

 

سخنان شب گذشته سید حسن نصرالله دقیقا بیانگر بازتاب منطقه‌ای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم بود. نصرالله انتخابات را «جشن دموکراسی» در ایران دانست. احتمالا افکار عمومی کشورهای مسلمان منطقه نیز در این برداشت با نصرالله هم‌عقیده‌‌اند.


منبع : یزد بانو

 

 


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...